Оксана Луцишина. Анатомія огиди (У кн. Незнайома: Антологія української «жіночої» прози та есеїстики другої пол. ХХ–поч. ХХІ ст. – Львів: ЛА «Піраміда», 2005. – 600 с.).
Почнемо з тлумачного словника української мови. Огида – почуття відрази в поєднанні з гидливістю. Гидливість – відчуття, яке окремі люди не здатні перебороти, бо відчуття гидоти теж є огидним, а рівень гидливості у жінок вищий, ніж у чоловіків, що є доконаним фактом.
«Такого самогубства ще світ не бачив… Коли прибіг додому, плакав і повторював – ми ж були такі щасливі, чому вона це зробила. Мала всього двадцять три роки. … чоловік із неї порошинки здуває, і у них є дитина, хлопчик, і таке щастя… Ми з нею були створені одне для одного…»
Дивно, але авторка (так виглядає) ніби щось від нас приховала. Чому герої новели безіменні? Можливо, це зроблено для того, щоб читач міг угледіти себе в оповіді й порозмислювати про особисте сімейне життя… Краса, гармонія людських почуттів врятує світ, бо ж людина – це ТЕ, що вона дає іншим і чого наша героїня не могла дати ні чоловікові, ні дитині: анатомія огиди.
Читаю далі… Про що ж ідеться в новелі? Сім’я як сім’я: батько, мама, дві дочки. Діти зростали в достатку і без переживань, скроплених солоною сльозою. В одну закохався 38-річний шляхетний професор. Він любить її розуміти: «я твій назавжди… від такої відданості ніяка душевна сила не порятує». І їй немовби добре з ним, вони спілкуються годинами (освічений, він завжди знає, що сказати, розповісти): «Він мене поцілував сьогодні, і це було на диво добре… Дивно так було, наче і приємно і ні». Але для неї це не було оте єдине і вічне кохання, дароване Богом. Чому насувається такий висновок? Інколи одне-єдине речення допомагає осмислити таїну кохання: «Чомусь мені приємніше про це тільки думати, а коли все насправді, то відчуття зовсім інші». Оминула її дорога кохання – видно, не тими духовними стежками ходила, не бачила в родині кохання, не чула, щоб тато звернувся до мами «птасю» чи ще якось ніжно – очевидно, що й загубився слід сердечних порухів першого кохання. Не зародилося в її серці оте незбагненне відчуття, коли він віддалявся, адже в порухах його єства вона б могла побачити незбагненне й вічне:
І неможливо зупинить
Щасливу мить, яка безмежна,
Але всього лише на мить.
Леонід Талалай, «Щаслива мить»
Бо ж «…тільки пам’ять серця, тендітна нитка, що в’яже нас із вічністю, намагається повернути безповоротне – перелітну мить з її настроєм, барвами, звуками» (Андрій Содомора, «Сльози речей»). Загубилася нитка, що в’яже серця вічністю любові…
У цьому житті багато залежить від випадку і нагоди. Напучування мами: він дуже розумний, усе знає, у нього ВЛАСНЕ ПОМЕШКАННЯ, ще рік, і тебе, дитино, вважатимуть перестаркуватою, вийди про око людське, а там розлучишся… «Я кажу, добре, але ж мені треба буде їсти з ним за одним столом кожного дня…» Мамо-мамо, а Бог є у вашому серці?
Народився синочок. Їй тяжко від погляду чоловіка й того, що він милується нею – чомусь хочеться плакати: «Я сказала йому увечері, я не хочу… тепер я гнила усередині вся-вся, назавжди прогнила». Я ж думаю, що на гармонію інтимних стосунків впливають ще й фізіологічні відхилення в організмі жінок і чоловіків. Деякі психотерапевти стверджують, що в сім’ї мають домінувати: спільні погляди на життя, однакові гастрономічні уподобання, гармонія інтимних стосунків, бажання погладити один одного, бо «Кохати – це не значить дивитися одне на одного, кохати – це значить разом дивитися в одному напрямку» (Антуан де Сент-Екзюпері), а також спілкуватися, говорити про те, що разом побачили. Пам’ятаймо просту істину: спілкування дає можливість пізнати одне одного. Пильнуймо оберіг свого рідного щастя, шануймо одне одного, бо все руйнується лише і лише зсередини, перевиховати можна (і це нам під силу!) самого себе (пізнати можна – того, кого полюбив).
«Я дійшла до ручки, зовсім дійшла до ручки, а ЦЯ ДИТИНА цілий час плаче». Прошу звернути увагу: не МОЯ ДИТИНА, а… Очевидно, треба конче навчитися терпіти те, чого не уникнути, і глибше розуміти речі, які ми певною мірою легковажимо. Еріх Фромм дійшов висновку, що мати любить своїх дітей незалежно від їхньої поведінки, а батько – за послух і за те, що бачить у них власні риси характеру й поведінки. Крім того, мусимо пам’ятати, що здатність любити дається не кожному, вона – рідкісний дар, високе мистецтво. Розуміючи це, можемо позбутися багатьох проблем у сімейних стосунках. ВОНА не володіла мистецтвом любити!
А що ж мама? «…Він тебе не б’є, не п’є, не гуляє». До чого це вона взагалі… Мама завжди знає більше, ніж хоче сказати».
Коли чоловіка не було вдома, вона випивала, й одного страшного дня вирішила: «… трішечки надріжу собі руку, а цікаво, чи потече звідтам отой спирт, який я п’ю… Різонула спочатку ніжно, а тоді… садонула уже по-справжньому… Раз! Ще раз! І ще! Так тобі й треба, паскудо… Я тільки подумала: усіх зустрічають рідні, а мої рідні іще всі живі».
НЕЗБАГНЕННА ТАКА НЕЗБАГНЕЖ…
Що ще? Наче струмом «прошило»… Дивує тут перефразована думка Екзюпері з «Маленького принца» російською: «…я в отвєтє за тєх, каво пріручіла». Годі вловити мету, яку переслідувала авторка. Українцям Бог дарував мову, яку ми вважаємо мовою любові, інтелектуалів, а «українську філософію часто називають кордоцентричною, тому філософія серця є візитівкою вітчизняного способу мислення» (І. С. Захара, «Україїнська філософія»). А дехто вважає, що саме кордоцентризм – наша, українців, трагедія… Серце українця «…не тільки анатомічно об’єднує велике й мале коло кровообігу, але й людей з центром сили у серцях, що сповідують філософію кордоцентризму, а значить умінням поєднати в миг ока пряму перспективу (майбутнє) з оберненою (саморуйнування або самозцілення на всіх рівнях життєвих сфер – від любові до ближного до любові до Бога). Так завдяки мові українці мають всі історичні передумови наукового трактування магії краси, магнітного поля і електромагнітної індукції в гуманітарному вимірі» (Уляна Свередюк, «Українська екзотика звичайного кола». – «Буковинський журнал». – 2018. – Ч. 1). Тож українців можна назвати такими, що в них «Кожний ніжний рух сердечний» (Олександр Олесь).
Недоречним видається закінчення новели цитуванням із Книги Ісаї 65:17–23. Протестанти стверджують, що це пророцтво про Новий Світ після Армагедону: «Ось нове все творю» (Об’явлення Івана Богослова 21:5).
- S. Оксана Луцишина – лауреатка «Премії Львова – Міста літератури ЮНЕСКО» 2020 року за роман «Іван і Феба».
Богдан ДЯЧИШИН, член НСПУ, доктор філософії, доцент
17 листопада 2018 року у приміщенні Калинівського селищного будинку культури пройшло улюблене для першокласників комунального закладу Броварської районної ради «Школа естетичного виховання (Дитяча школа мистецтв)» свято. В цьому навчальному році школа прийняла в свою сім’ю музикантів понад 170 малят-музичат. Хто сказав, що у першому класі можна побувати лише раз у житті? У школі мистецтв учні знову стали першачками. Хтось із них переступив поріг закладу, ще нічого не знаючи про музику, живопис, хореографію, а дехто вже навіть навчився співати, грати, записувати ноти, відвідуючи підготовчий клас. Свято пройшло в піднесеному, мажорному настрої. Зі словами привітання до присутніх звернулась виконуючий обов’язки директора закладу Олена Борисівна Смирнова, бажаючи дітям успіхів, наснаги і відмінних результатів. Свято відбулось, а попереду довгі, і зовсім нелегкі кроки до пізнання та навчання, де добрими і надійними супутниками дітям стануть вчителі і батьки. Хочеться побажати першокласникам любити мистецтво в усіх його проявах, розуміти зміст. Нехай завжди лунає навколо радісний дитячий сміх, звучить чарівна музика та зростають юні таланти Броварщини.