У системі безоплатної правової допомоги утворено Західний регіональний центр з надання безоплатної вторинної правової допомоги, юрисдикція якого поширюється на сім областей України. Згодом такі центри розпочнуть роботу і в інших регіонах. Реорганізація – крок до підвищення ефективності управління системою БПД, оптимізації адміністративних процесів та посилення спроможності системи розбудовувати клієнтоорієнтований сервіс.
Набули чинності накази Міністерства юстиції України «Питання оптимізації системи надання безоплатної правової допомоги» № 1733/5 від 08.05.2023 року та «Про затвердження Змін до Положення про центри з надання безоплатної вторинної правової допомоги у зв’язку з оптимізацією системи надання безоплатної правової допомоги» № 2213/5 від 14.06.2023 року.
Відповідно до наказу № 1733/5 Регіональний центр з надання безоплатної вторинної правової допомоги у Тернопільській області перейменовано у Західний регіональний центр з надання безоплатної вторинної правової допомоги, до якого приєднано 6 регіональних та 23 місцевих центри.
Юрисдикція Західного регіонального центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги поширюється на територію західної частини України – Тернопільську, Волинську, Закарпатську, Івано-Франківську, Львівську, Рівненську та Чернівецьку області.
Західний регіональний центр, центральний офіс якого розташований у Тернополі, став першим із пʼяти регіональних центрів, що мають розпочати діяльність у результаті реорганізації 107 регіональних та місцевих центрів з надання безоплатної вторинної правової допомоги у західному, центральному, північно-східному, східному та південному регіонах України.
«Нова організаційна структура регіонального центру – це продовження процесу перерозподілу ресурсів системи БПД, насамперед для покращення доступності вже наявних послуг та запровадження нових, розвитку клієнтоорієнтованого сервісу надання послуг, поліпшення взаємодії з іншими учасниками системи правосуддя, зокрема органами правоохоронної та судової систем, а також з адвокатурою», – говорить директор Координаційного центру з надання правової допомоги Олександр Баранов.
Структура і функції Західного регіонального центру
Згідно з Положенням про центри з надання безоплатної вторинної правової допомоги у Західному регіональному центрі з надання безоплатної вторинної правової допомоги безпосередню роботу з клієнтами – надання безоплатної первинної та вторинної правової допомоги – забезпечуватимуть три управління надання безоплатної правової допомоги (18 відділів надання БПД, а також відділ супроводу отримувачів БПД, розгляду їхніх звернень та скарг).
Взаємодією з надавачами послуг, а саме з адвокатами та медіаторами, займатиметься управління по роботі з надавачами послуг. Організацію надання БВПД адвокатами та забезпечення проведення медіації здійснюватиме управління організації надання БВПД та проведення медіації.
За напрямом забезпечення функціонування центру працюватимуть управління фінансів, бухгалтерського обліку та звітності, управління організаційної роботи та юридичного забезпечення, відділ матеріально-технічного забезпечення, договірної роботи та закупівель, а також відділ технічної підтримки та захисту інформації.
Підвищення ефективності системи БПД та реакція на зовнішні виклики
Реорганізація в системі БПД триває з 2021 року. Запровадження нових підходів у роботі, функцій та, відповідно, зміни в структурі центрів були зумовлені передусім потребою підвищити ефективність системи.
Водночас до переформатування роботи спонукали також виклики, які довелося долати системі БПД в останні роки. Це і запровадження протиепідемічних заходів для запобігання поширенню на території України коронавірусної інфекції, що змусило шукати нові формати роботи для забезпечення доступу людей до правової допомоги; і збройна агресія російської федерації проти України, що призвела до суттєвого збільшення кількості осіб, які потребують правової допомоги; і зменшення операційної спроможності системи, обмеженість фінансових ресурсів та ризик виникнення заборгованості перед адвокатами за надані ними послуги.
У таких обставинах були виправданими та довели свою ефективність новації у сфері прийняття й оброблення повідомлень про затримання осіб, виконання процесуальних рішень органів досудового слідства та судів, а також зміна організації роботи контактного центру системи БПД 0 800 213 103.
Завдяки пілотному проєкту з оптимізації процесу прийняття та оброблення повідомлень про затримання осіб вдалося, зокрема, суттєво зменшити кількість залучених працівників; запровадити єдині підходи щодо розподілу доручень; створити запобіжники щодо виникнення корупційних ризиків під час призначення захисників.
Досвід роботи контактного центру системи БПД засвідчив, що найзручнішим сервісом отримання БПД для наших клієнтів є звернення за єдиним телефонним номером системи БПД 0 800 213 103. Підхід до надання правових консультацій операторами контактного центру системи БПД зазнав змін з жовтня 2021 року. А з початком війни цей напрямок діяльності було додатково посилено. І, як наслідок, зросла загальна кількість послуг безоплатної первинної правової допомоги, наданих телефоном; збільшилася частка опрацьованих звернень клієнтів; підвищилися якість правових консультацій та рівень задоволеності клієнтів отриманим сервісом.
Наступні етапи реорганізації – централізація та удосконалення процесів у системі БПД
Реорганізація в системі БПД триває. Надалі планується удосконалення й інших внутрішніх процесів, зокрема таких, як:
- організація надання БВПД у цивільному процесі (шляхом його «централізації», як це зроблено у кримінальному процесі);
- організація надання БВПД у кримінальному процесі (шляхом впровадження автоматизованого розподілу доручень для надання БВПД між адвокатами, які залучаються до надання БВПД);
- організація правопросвітницьких заходів та інформаційних кампаній (шляхом застосування підходів «єдиного голосу»);
- оцінювання та моніторинг якості надання безоплатної правової допомоги;
- опрацювання та перевірка актів надання БВПД (шляхом запровадження механізмів здійснення перевірки в електронному вигляді та формування актів з допомогою КЕП).
У результаті окремі напрямки буде централізовано на рівні Координаційного центру з надання правової допомоги. Мета трансформацій – удосконалення процесів моніторингу та аналізу надання БВПД, підходів до комунікації та здійснення правопросвітництва, подальше посилення спроможності контактного центру системи БПД, запровадження системи внутрішнього контролю в Координаційному центрі та його територіальних відділеннях задля покращення управління та розвитку системи БПД, перебудова системи забезпечення професійної спроможності працівників системи БПД.
Як позначаться зміни на клієнтах, адвокатах, працівниках та партнерах системи БПД
Для клієнтів, як і раніше, існуватиме можливість отримати послуги системи безоплатної правової допомоги будь-яким зручним способом та в будь-якій зручній для них точці доступу до безоплатної правової допомоги:
- телефоном – зателефонувавши до контактного центру системи БПД за номером 0 800 213 103;
- онлайн – написавши у чаті Telegram https://t.me/LegalAidUkraineBot (кнопка «Отримати консультацію»);
- у найближчому бюро правової допомоги (https://bit.ly/bpd_buro);
- відвідавши виїзний консультаційний пункт (графік роботи консультаційного пункту можна дізнатися у найближчому бюро (https://bit.ly/bpd_buro);
- вдома, надіславши заявку на отримання адресної правової допомоги, якщо людина через стан здоровʼя або життєві обставини не може прийти до бюро (залишити заявку можна за телефоном 0 800 213 103);
- переглянувши готові правові консультації на довідково-інформаційній платформі правових консультацій WikiLegalAid (https://wiki.legalaid.gov.ua/).
При цьому буде поліпшено процес отримання послуг, зокрема запроваджена функція індивідуального супроводу клієнта.
Для адвокатів зміниться процес укладання договорів та звітування про виконані доручення. Сьогодні адвокат, надаючи безоплатну вторинну правову допомогу в одній області, укладає контракти з декількома центрами з надання безоплатної вторинної правової допомоги – регіональним та місцевими, що функціонують на відповідній території, і має від двох до шести контрактів з системою БПД. Натомість після реорганізації центрів адвокату достатньо буде укласти лише один контракт.
Для працівників центрів будуть змінені внутрішні організаційні процеси, зокрема будуть розділені напрями роботи: безпосереднє надання правової допомоги клієнтам, робота з залученими надавачами послуг (адвокатами, медіаторами), робота з адміністрування надання послуг, що дасть змогу відійти від практики багатозадачності й виконання непритаманних функцій та запровадити спеціалізацію юристів з метою покращення якості надання правової допомоги.
На взаємодію з партнерами системи надання безоплатної правової допомоги та реалізацію спільних проєктів зміни, що впроваджуються, не вплинуть.