Ґжеґож Малеха народився у 1979 році в Нижній Сілезії, проживає на Центральному Помор’ї. Власник будинку з садом, собаки й кота, батько двох доньок, чоловік, син, час від часу – поет. Не належить до жодної літературної групи. Автор поетичних збірок «Метонімія» («Fundacja Duży Format», 2019) і «Світло на практиці» («Convivo», 2024).

***

сховавшись у підвалі дивимося на вибух зірки

не пам’ятаю її назви не зможу пояснити доньці

чому сови заплющують очі

вона вже знає що ми збудовані з таких самих зірок

маємо у собі вогонь цілу галактику вогню

.

***

намагаюсь утримати у руці сокиру

ти вирівнюєш дихання коли ріжеш торт

іржа з’їла назву виробника на сокирищі

проте лезо ножа на сонці блищить

сонячний зайчик

зачепився лапкою за сучок як за суть

а суть у тому що я якраз замахнувся

.

***

навпроти стоїть хатина обвита плющем

сусід сідає на лавці й годує котів

а ми зі псом стоїмо

коли наступає ніч котячі очі

перетворюються на численну громаду

образ цієї хатини

пливе до мене від початку всесвіту

.

***

присипляючи молодшу доньку

лягаю настільки близько що бачу її сон

вона бавиться у тому ж саду

в якому бавився я

у доньчиному віці

потім її накриваю

обережно

щоб не скрипнула хвіртка

.

тато

повертається з рибалки

із судаком у підсаці

ледве вміщається у рядку його чотириметрова вудка

має її скласти

сховати в чохол або

залишити в сінях

поруч із рибацькими чоботами й курткою

потім помити руки переодягнутися

сісти у крісло з газетою і кавою

й лише тепер може закурити

бо інакше не вміститься

в одному сні

.

під твою опіку

двовимірний ангел проступає на стіні

на рентгенівському знімку замість ребер

видно як цегляний візерунок руйнується гниллю

хоч він розправляє й підносить крила

це типова інверсія

тепла білизна крил сягає стелі

голова повернута як на гербі

а може все-таки це беркут

крізь хребет якого проходить п’ятнадцятий меридіан

лінія зміни часу на тепер

.

скарб

приручаю тебе від себе

бо ти знову приніс новий місяць

Беата Колодзейчик

крізь пролом у даху втягаю сонце на мотузці

закінчую коли кури йдуть спати

у нашому космосі все є іншим аніж здається

іноді у спекотні дні прошу дружину допомогти

люблю слухати як вона описує

положення місяця на небі

наш пес лежить і терпляче чекає поки вистигне

відбиття в калюжі яке він обнюхає й закопає на завтра

.

падіння ікара

пам’ятаю що розпочав ремонт

з підгонки колін до зливних труб

у дружини сусіда

мабуть відійшли води

бо вранці помчали до міста

згодом увесь день

у них працювала пилка

загоюючи пошарпані нерви

я пам’ятав про візит

оператора цифрової телевізії

у мене ще не було акаунту

на фейсбуці не було дітей

мав плани на майбутнє але

телефон лежав розряджений

а я перепочивав

на бетонній підлозі у підвалі

не знаю що сталося

того дня що я так добре його пам’ятаю

можливо те що дружина

посадила бегонії

.

***

з наших улюблених кольорів

складається веселка

Аня, 7 років

доньки переносять у відерцях

занурене у воду сонце

підтримують рівновагу тепла

ця справа

є нашою космогонією

.

день батька

наче остання прогулянка лісом

стежкою якою не пішла наука

біль у литках і коробочка з пігулками

на всяк випадок у кишені

остання цигарка в зім’ятій пачці

довідник грибів розгорнутий на боровиках

друге дихання у тіні старих ялиць

вид із перевалу аж за обрій

.

***

у малих селах хлопці

стріляють у мене з палиць

(цього не трапляється на об’їзних дорогах)

ніби я стратегічна ціль або

неідентифікований об’єкт бажань

їхніх старших сестер

траєкторія набоїв має враховувати мою швидкість

зрізання поворотів і гальмівний шлях

це є підставою для обчислення балістичної кривої

з іншого боку ймовірно що головна дорога

цього села є майстерною пасткою тож на виїзді

слід очікувати появи карронад

і картечі з гнилих яблук

збитий із курсу можу втратити темп

і хлопці візьмуть мене між двох вогнів

або ж під перехресний вогонь запитань

ніби вони перейшли на вищий рівень гри

.

паралельність

ріжеш хліб ніби захищаєш мене від дракона

наприкінці кожного руху помітна твоя ліворукість

це мистецтво не відхилятися від лінії – кажеш

коли ж дракон вивергає вогонь ніж піддається шліфуванню

.

іноді не відірвати погляду від темряви

можна писати йдучи по камінню

тут і там ставлячи знак оклику

а якщо по стебельцях трави то ко́му

іноді треба перевести подих подумати як так сталося

що гопкінсу вистачило двадцять чотири хвилини

аби отримати оскара хоча він лише дивився у камеру

влізти у його вовчу шкіру

далі прикласти вухо до теплого повітря щоб відчути як

скло резонує а якщо всі мовчать спробувати самому

з повним ротом морської води мовлені слова будуть

м’якими як медузи потім заплющити очі доки не з’явиться світло

(з’їзд камери об’єктив розкривається і видно)

дві колії прямими лініями десь півтора кілометра завдовжки

що на них розгортається альтернативна історія

вікторіанські будинки у модульній забудові

тиша є німою тому сприймаєш дихання землі всіма відчуттями

перенестися ще раз туди де сонце як крапка

у знаку питання встромляє голки в копиці й чим далі

у ліс тим важче розгледіти у хмарах казкові о́брази

.

пополудні

йдеш через площу старого міста

і розходиться море голубів

у ритм кроків б’ється

серце костельного дзвону

.

***

ця частина саду майже завжди в тіні

(дозволяємо зимувати тут їжакам)

невидима для сусідів – наш зворотний бік місяця

з черешнями що достигають і доньками котрі дорослішають

вирощуємо тут м’яту що ідеальна в спекотні дні

аби у холодні ночі не пильнувати вогню

.

пірати

триває колонізація земель і морів

при одночасній дестабілізації колоїдної системи

земля пахне дощем але

зникає все у зоні покриття залізобетонних коло́сів

пливемо далі дозволяємо рідині

заново пізнати кшталт посудини

.

***

у місті є місце для руїн

кам’яниці з проваленими дахами

будівельні риштування

ґаргульї із відкритими ротами

хвилі накладаються

тіні струмені енергії і пара з вуст

мешканців дивує звук мого голосу

у місті є місце для багатьох імен

відлуння вперто повторює твоє

.

***

вийшли на прогулянку

за межі відомої нам фактури міста

за межі екосфери туди де панує магія

й досі видно зірки

може це лише питання віри

і великі будівлі відкидають тіні

така собі драбина якова

наче прототип космічного ліфта

а ми є противагою

зведення кінців із кінцями

впливаємо як зима

на розподіл маси землі

З польської переклав ОЛЕКСАНДР КЛИМЕНКО

Leave a Reply

Your email address will not be published.