Книга Ігоря Павлюка «Танець Мамая» – це своєрідне ліричне одкровення автора з глибинним автентичним підтекстом.

Мамай – це багатогранний образ, воїн-характерник, захисник, мудрець, який поєднує бойову готовність із духовністю. Козак Мамай втілює життєздатність і є символом непереможності козацтва та незламності українського народу.

Ліричний герой збірки «Танець Мамая» – людина непересічної вдачі. Це – людина-емоція. Оголений нерв. Мікроскоп. Рентген. Томограф… Це – людина-свобода, людина-парадокс і людина-логіка водночас. Він створює світ, поєднуючи непоєднуване. Чутливий, непохитний,язичник і християнин, реаліст і містик, стражденний і щасливий, сильний і вразливий – саме таким є суб’єкт цієї поетичної збірки.

Стилістичний потенціал поетичних текстів збірки Ігоря Павлюка «Танець Мамая» вражає містичним та філософсько-міфологічним підтекстом, експресивністю синтаксичних одиниць та неординарністю художніх засобів.

Особливої емоційності та динамізму поезіям надає ампліфікація односкладних (означено-особових ) речень, що дає змогу зосередити увагу не на особистості ліричного суб’єкта, а на дії – «танці» Мамая, що втілює динаміку одвічного руху:

…Кидали на мене карти й кості…

Напивався.

Каявся.

Любив.

У тугі глибини й високості

Падав –

І злітав,

Як голуби…

Унікальна, містично-міфологізована і водночас природно-щира, жива, «приземлена» метафоричність – це СВІТ, створений Ігорем Павлюком, образна дивовижа якого зачаровує назавжди й не відпускає:

Темно.

Як у відьминім волоссі.

В лісовій хатині сидимо.

Всі мовчать.

Я думаю про осінь

І шашличний нюхаю димок.

Пахнуть зорі,

Світять дивні квіти.

Снить лампадний вогник у душі.

Я один у цілім білім світі.

В чорнім світі відчай свій лишив…

Глибокі, потужні часто «стусівські» порівняння, які автор майже постійно виділяє за допомогою тире, надають поетичним текстам непідробності, справжності та автентичності:

…Душа моя –

Мов оркестрова яма,

Де щойно скрипка

Втратила струну.

А я – мов журавель

Часів Адама –

На Суд останній

З вирію вернусь…

Поділ єдиної синтаксичної конструкції на окремі фрази (парцеляція) з метою посилити смислові та експресивні відтінки значень – це унікальна властивість поетичних текстів збірки Ігоря Павлюка:

Росте у безсонні душа, наче тіло у сні.

Сіяє і мерзне душа, що закутана в тіло.

Я також воюю на цій громадянській війні.

Я також воскресну.

Колись.

Ритуально.

Невміло…

Використання трьох крапок для непрямої передачі емоцій або смислу, а також з метою створення ситуації для самостійної інтерпретації читачем – це ще одна риса ідіостилю Ігоря Павлюка:

Рівноваги шукаю.

Вірш пишу і молюсь.

І прощаю,

І каюсь…

І грішу…

І люблю…

Проблемно-тематичний потенціал збірки «Танець Мамая» представлений не лише вічними проблемами добра і зла, життя і смерті, а й глибоко психологічними і філософськими проблемами внутрішнього роздвоєння особистості, сенсу людського існування, пошуку істини та віри у Бога.

Поряд із вищезазначеним проблемно-тематичним різноманіттям чітко простежується громадянська позиція автора: звернення до патріотичних почуттів, поняття соціальної справедливості, національна ідентичність та духовність, роль і місце митця у суспільстві, питання гідності і свободи:

Синій весняний ліс.

Плачуть русалки в листі.

Той, хто до себе доріс,

Перед Всевишнім чистий.

Перед людьми такий

Тонкий, мов китайський лірик,

Море годує з руки

З чуттям степового звіра.

І не влада йому,

Тільки свобода мила.

То вже не хлопчик – муж.

Брила.

Брила.

На ній трава,

Ніжна, як лезо бритви…

Той, хто до ласки доріс,

Доріс і до битви.

Ліричний суб’єкт збірки «Танець Мамая» за гостротою зору і почуттів, за всеохопленістю тем, за глибиною внутрішньої любові до рідної землі нагадує Шевченка.

Його небайдужість, саможертовність вражають:

…Полюють, плюють на людей людці,

Не знаючи, хто ми, звідки.

Глибока дорога .

Мета є і ціль,

Судді і свідки…

Усі художні параболи, метафорика, автентичний підтекст, тонкий ліризм, містика і космічність, масштабність зображення – це те, що створює принципово нову художню дійсність і робить поетичні тексти збірки «Танець Мамая» рідкісно-багатими, а саму книгу – своєрідним сміливим новінням, утвердженням матерії і буття українців з неповторністю та автентичністю ідіостилю.

Образ Мамая цілісно проникає крізь висвітлену прозорість струн душі Поета  та матеріалізується у всій його енергетично-потужній, багатовекторній, всеохоплюючій творчості бутністю українських родів, віртуозною спіральністю трюків “Бойового Гопака”, засівається в ядрі чуттєвої бандурки сакральними Думами-Мріями Українського Світу – СВІТУ Поета Ігоря Павлюка-Мамая.

Ніна Талько-Петрук (Древа Звана)— поетка, прозаїк,

 член Національної спілки письменників України,

лавреатка обласних літературних премій імені Лесі Українки,

 Василя Земляка, Бориса Тена, нагороджена медаллю

 “За заслуги перед Звягельським районом у галузі культури”

Тетяна Калінченко – поетка,

 вчителька вищої категорії, «старший учитель» Новороманівського ліцею Брониківської сільської ради

Leave a Reply

Your email address will not be published.