Крім важкої ситуації в країні для багатьох батьків стає нагальним питання щодо готовності шкіл до навчання, адже у таких умовах важко забезпечити відповідний рівень процесу. Проблема не лише в приміщеннях, а й у структурі навчального року, оскільки від цього може залежати здоров’я дітей. Прояснити стан речей в освітній галузі району мені допомогла начальник відділу освіти Чортківської РДА Гулька Ірина Михайлівна.

– Сьогоднішній стан в країні не дає впевненості у завтрашньому дні, а тим більше у бюджеті. Тому, що Ви можете сказати про фінансування ремонту шкіл?
– Ремонт шкіл був дуже проблемним питанням, і ми до останнього боялися, що не зможемо допомогти навчально-освітнім закладам, тому що минулі роки були показником того, як мало коштів можна було освоїти на потреби освітньої галузі. Проте, приклавши максимум зусиль, цього року ми перерахували поверх 100 000 грн  на фарбу, шифер,  бляху і цемент, інші будівельні матеріали. Це таки стало суттєвою підмогою для шкіл, а також полегшенням для кишень батьків, благодійників, оскільки шкільні приміщення переважно оновлюються за їхній кошт. Ми надзвичайно вдячні  за допомогу у ремонті батькам, педагогічним колективам, керівникам приватних агропромислових підприємств, тому що держава, особливо в сьогоднішні складні і в фінансовому і в політичному плані часи, не в змозі забезпечити в повній мірі потреби освітніх закладів. Також великим досягненням можна вважати поки що часткове накриття школи в с. Колиндяни. Перший дощ перевірив виконану роботу – дах школи не протікав. Наступними, віримо, будуть актова і спортивні зали школи в селі Білобожниця, спортивні зали в с Ягільниця, Давидківці., покрівля шкільного приміщення в с.Шульганівка.  І-ІІІ ст №4.Також, якщо буде фінансування та проходження коштів через казначейство, встановимо шатрову покрівлю Чортківської ЗОШ І-ІІІ  ст..№4 (с.Заводське).

– Чому існувала проблема в коштах? Як Вам вдалося їх освоїти?
– Спершу існувала, так би мовити, «загроза» для освітянських коштів з боку окремих депутатів райради, які внесли пропозицію перенаправити 500 000 грн з капітальних видатків освітньої галузі на ремонт пологового будинку. Я, звичайно, розумію, що заклади медицини теж не можна допускати до руйнації, але  формульні розрахунки Міністерства фінансів були саме для сфери освіти. Відстояти гроші було непросто, проте підтримка більшості депутатів районної ради допомогла залишити дані кошти, завдяки чому ми сьогодні і проводимо ряд ремонтних робіт в закладах освіти.

– Сьогодні гостро стоїть питання щодо опалення в навчальних закладах. Відомо, що деякі з них перейшли на тверде паливо. Чи відіб’ється економія газу та коштів на структурі навчального року?
– Департамент освіти і науки надіслав рекомендації щодо змін структури навчального року. На цьому тижні відбулася нарада директорів шкіл, де було погоджено, що школи працюватимуть відповідно до запропонованої структури. Навчання у першому семестрі триватиме з 1 вересня до 26 грудня 2014 року, у другому – з 9 лютого до 29-30 травня 2015 року. Щоб надолужити навчальну програму, її вивчатимуть по суботах. Враховуючи, що район сільськогосподарський, то відпрацювання по суботах почнеться з 11 жовтня, коли люди завершать збирати урожай. Також осінні канікули скоротяться на три дні, весняні – на два дні. Зимові канікули закінчаться у лютому. Школи, які використовують тверде паливо, можуть вчитися відповідно до стандартної структури, але для того, щоб не виникало ніяких навчальних розбіжностей,скоріше всього, усі заклади будуть слідувати новим рекомендаціям.

– Як ви вважаєте, чи не буде важко вчитися дітям 6 днів на тиждень?
– Це буде непросто,особливо для тих учнів, хто дійсно наполегливо гризе граніт науки, але розклад уроків повинен враховувати оптимальне співвідношення навчального навантаження протягом тижня, а також правильне чергування протягом дня і тижня предметів природничо-математичного і гуманітарного циклів з уроками музики, образотворчого мистецтва, трудового навчання та основ здоров.я, фізкультури. Для визначення ступеня складності уроків використовуватиметься рангова шкала складності шкільних предметів. В зв’язку із  ситуацією, яка склалася в країні, мусимо хоч якось прикластися до економії бюджетних коштів.

– Шостий клас навчатиметься за новою програмою. Який рівень забезпечення підручниками учнів як шостого, так й інших класів?
– Міністерство освіти і науки, департамент освіти і науки Тернопільської ОДА надали гарантію того, що школи будуть забезпечені книжками.

– У звязку із сьогоднішньою ситуацією, чи збираєтесь Ви впроваджувати уроки або гуртки патріотичного спрямування?
– Так, звичайно… Збільшується кількість годин предмету «Захист Вітчизни». Сьогодні стоїть питання в кадровому потенціалі – щоб вчителі за допомогою власного досвіду могли проводити цей урок. Також цього року в усіх класах ми впроваджуємо християнську етику – це рішення сесії обласної та районної рад. До слова, у нас тісна співпраця з Бучацькою єпархією УГКЦ, оскільки ми розуміємо, що виховання дітей з Богом дає перспективи на відродження духовної молоді. Хочемо навчити, що держава починається з кожного особисто і майбутнє України залежить від кожного з нас…

– Як щодо спеціалістів? Чи оновилися цього року педагогічні кадри?
– Відділ освіти, практично, оновився повністю через набуття Чортковом статусу міста обласного значення, тому ми – нова команда, яка, не без гордості скажу, досить успішно торує стежки освітянської ниви. Звичайно, в процесі навчання оновлюються і кадри в школах. І дуже хочеться, щоб на уроцi вчитель i учень  нагадували злагоджений ансамбль, де кожен висловлює свою думку i кожен зацiкавлений у навчаннi. Завдяки злагодженій роботі відділу освіти і  досвідчених методистів районного методичного кабінету досить добре  підшукуємо  кадри, яких би об’єднувало бажання і вміння працювати…

– Як Ви можете оцінити загальний стан готовності шкіл до навчання?
– В такий важкий час країни час керівники шкіл, вчителі, батьки, підприємці і відділ освіти в сукупності подбали про те, щоб заклади в міру можливостей були готовими до навчання. Звісно, там де відповідальні керівники ( а здебільшого так і є)  – там все впорядковано. В багатьох школах мене вразили власноруч створені  комфортні умови та дизайнерські бачення педагогів у своїх робочих кабінетах. До прикладу, в Джуринській ЗОШ, заходячи  в початкові класи, потрапляєш немов у казку.
Загалом, навчальні заклади підготовані добре, де були недоліки, по можливості їх виправили. В таких умовах – усі молодці, і я дуже вдячна тим, хто приклався до такої клопіткої справи, як підготовка шкіл до навчання.
За словами Матері Терези, «вся праця в любові – це праця на благо миру». Освітяни, готуючись до нового навчального року,  долучились до руху за мир, якого так усі просимо у Всевишнього в час сьогодення…

Розмову вела Катерина Хорощак