Хоч Чортків, у ці новітні часи, і заполонили різні транспортні засоби, якими ми вже звикли користуватися день-у-день, але монополістом перевезень більшості пасажирів у районному центрі є все-таки ВАТ (тепер вже, здається, ТОВ) «Чортківське АТП-16142» (директор Мирослав Притула).
Зрозуміло, що у зв’язку з обставинами, які склалися у нашій державі – зросли ціни на пальне, нестабільний курс долара, наші перевізники вирішили компенсувати свої витрати за рахунок збільшеня вартості проїзду людей в автобусах. Ціна такої послуги, майже, як і скрізь, в Чорткові зросла до 3 гривень. Але, як виявляється, «Чортківське АТП-16142» така вартість проїзду не влаштовує, бо адміністрація підприємства нещодавно звернулась у міську владу з листом, в якому міститься прохання здійснити перерахунок тарифів на проїзд у міському транспорті. До листа перевізник додав низку своїх розрахунків, що обгрунтовує собівартість проїзду одного пасажира у сумі 5 грн. 88 коп. Це питання на черговову засіданні розглянув міськвиконком і вирішив: не здійснювати радикальних кроків, що можуть зашкодити чи то громаді, чи міському перевізникові. Натомість міські чиновники поширили звернення до мешканців міста, аби ті “внесли власні пропозиції та поділилися міркуваннями з приводу подальших дій з метою раціоналізації міських перевезень. Оперуючи різними варіантами вирішення проблеми, матимемо змогу дійти оптимального рішення, що влаштовує і пасажирів, і дасть змогу перевізнику працювати”.
Сьогодні для багатьох жителів Чорткова навіть три гривні – це «чорна дірка» в сімейному бюджеті. А неповних шість – то узагалі катастрофа. Так як подорожчали продукти харчування, постає питання у виборі між проїздом чи купівлею буханки хліба. Мешканці районного центру не второпають: чому в маленькому Чорткові вартість перевезень має бути вищою, ніж, скажімо, у Львові, Івано-Франківську, Тернополі… Проїзд, наприклад, в обласному центрі також становить 3 гривні в режимі маршрутного таксі. Для учнів загальноосвітніх шкіл – 1 грн. 50 коп. В звичайному режимі руху, тобто, цей, який ми привикли називати соціальний буде становити чи вже становить 2 грн. 50 коп. Для учнів, студентів – 1 гривню 25 копійок, у зв’язку з тим, що місцевий орган самоврядування здійснює компенсацію для цих категорій пасажирів – тернополян. Жодних змін не зазнали і пільгові перевезення. Так, як вони були, так і вони будуть. Про це нещодавно заявив ЗМІ Ігор Мединський, начальник Тернопільського міського управління транспорту, комунікацій та зв’язку.
Звиняйте, чортківські перевізники, але тарифи у нашому місті не можуть бути «ґумовими», а терпіння людей безмежним. Поки що у міськвиконкомі зрозуміли: прецендент небезпечний – пахне соціальним вибухом – і ще не дали погодження на збільшення оплати за проїзд міським транспортом, але нема ніякої гарантії, що, той-таки міськвиконком, його (погодження!) завтра-післязавтра не дасть… Закликаємо чортківців, щоб потім міські чиновники не заявляли, що ніхто з міських жителів до них зі скаргою не звертався (такий прецедент вже був), не обходити це проблемне питання стороною і потім, після якихось невиважених кроків посадовців, “махати руками”, а зі своїми пропозиціями звертатись до відділу економічного розвитку Чортківської міської ради – каб. №16 (ІІ поверх), або за телефоном: 2-03-85.
Перевізники скаржаться міській владі, що їм погано – все через стрибок курсу долара і подорожчання пального. Влада вже один раз пішла перевізникам назустріч – підвищила тарифи на проїзд на 1 грн. Кому скаржитися пересічним пасажирам, які божеволіють від стрімкої інфляції? Хто піде їм назустріч? На це запитання відповіді немає.
Всі надіялись, що після революції Гідності в Украні загалом та у нашому районі зокрема, владці перестануть зловживати своїм службовим становищем, витравлять із своєї свідомості дух споживацтва і наживи, але бачимо, що віз і нині там – якихось радикальних змін не бачимо ніяких. Ось приклад, що першим спав на думку: вже багато років поспіль Чортковом мотаються нелегальні перевізники, біло-денно підбирають у свої “бусики” пасажирів і нема на них ніякої ради/управи. Останньому телепню ясно, що хтось “кришує” цих “нелегальних заробітчан”, як і багатьох “шпикулянтів” та наживачів у різних сферах діяльності Чорткова. За логікою речей, першими би мали бити на сполох якраз легальні перевізники, які сплачують податок до місцевого бюджету, але їх, судячи лише з пустої балаканини, не дуже й тривожить ця проблема (бо, преконуємось вкотре, треба здіймати ґвалт, якщо не вирішуються нагальні проблемні питання!). Чому так? Питання риторичне. Знову ж таки не мало питань назбиралось у людей і до пана Притули, директора «АТП-16142», і до Чортківського міського голови Михайла Вербіцького: чому водії цього автотраспортного підприємства часто-густо не дотримуються (так триває віддавна) графіку пасажирських перевезень, а після 19-ї години узагалі припиняється автобусний рух у місті. Треба людині дістась, наприклад, Заводського, то мусить наймати таксі, або іти пішки. І ходять люди, нарікають на владу, і чимчикують кому куди треба… Не просто у будень доїхати і в Чортківський РЕМ, що розташувася на вул. Копичинецькій, 99, бо автобус (такий розклад) їздить туди рідко, у неділю – треба чекати добру годину на автобус, щоб доїхати в інший мікрорайон міста. А на пільговиків, навіть за кращих часів, перевізники у Чорткові часто-густо дивилися з погордою, закидаючи їм за проїзд у міському транспорті по «книжечках», себто посвідченнях. І це при тому, що держава компенсувала кожного року чортківським перевізникам більше мільйона гривень у рік. Ми згідні, що наші політики, аби сподобатися своїм виборцям, понапридумували енну кількість пільг. Але є закон, який потрібно і треба виконувати…
Знаємо, що у великих містах автотранспортні підприємства дотуються із бюджетів міських рад. На жаль, Чорткові міська рада не в змозі перекривати зі свого бюджету транспортні витрати. Чортків – місто, де проживають люди, котрі вважаються потерпілими від Чорнобильської катастрофи. Згідно з таким статусом жінки і чоловіки на п’ять років раніше вийшли на пенсію як загалом по країні. Половина пасажирів є пенсіонерами. Це вже дає їм право на безкоштовний проїзд. Із запізненням виділяється субвенція з державного бюджету. А раз так, то перевізники не можуть закупити паливо. Але не здіймайте, бурю-хвилю тепер, коли країна знаходиться у стані війни, а державі, направду, загрожує соціальний вибух, краще боріться із корупційними схемами. Вже всі знають, що з першого 1 червня число пільговиків зведеться, практично, до мінімуму, бо держава скасувала пільгові перевезення, а взамін цього пільговикам буде надаватися адресна допомога.
І взагалі, на наш погляд, повинні, якщо є така потреба, зібратись економісти з міської та районної влади і разом керівництвом АТП прорахувати реальні витрати та доходи перевізників і поставити, у цій всій вакханалії з підняттям цін за у міському транспорті жирну крапку.
Володимир Погорецький.
Ситуація складна і дуже. У міських автобусах майже ніхто не платить за проїзд всі пенсіонери. Хто не пенсіонер їде у бусах. Нелегальні перевізники то сильна проблема. З ними треба щось робити. Вони біда для всіх. Тільки до Білого регулярно шастають 5 Волг. Де контроль, де міліція, податкова? Вот звідки ноги ростуть.