Мал—Ніскиня – верховний вождь могутнього со­юзу древлянських племен. Київські князі Олег, його син Ігор, а далі жінка Ігоря – Ольга, чинили кривду древлянам непомірни­ми поборами та розправами.

«Коли вже вовк повадився до кошари, то не зу­пиниться допоки не поїсть все овече стадо. Якщо не уб’ємо Ігоря, то він знищить нас усіх, вирішило віче.
І повстав Іскоростень, і розбив Мал киїську дру­жину, а Ігоря взяв у полон. І стратили Ігоря, за пора­дою волхвів у такий спосіб, щоб не окровавити руки, а саме: нагнули два пружні дерева, прив’язали одну ногу до одного дерева, другу до другого і відпусти­ли…
Ховали Ігоря з княжими почестями і тризну справили на високій могилі (…де зараз Поліське, Житомирщина); і виголосили поминальне: «Ми схи­лялися перед тобою, шануючи перевагу і велич твою. Але якщо ти потураєш гідність нашу, то ми може­мо і розправити спину, та так, що ти і кісток своїх не збереш!».
Від літописця знаємо, як «рівноапостольна» Оль­га помстилася за чоловіка.
Переповідати не варто, а, навіть, згадувати про таке – святотатство.
Ім’я Мал походить від кімерійського (!) mael – князь, господар. У ірландців— mal—принц, шлях­тич. Від Нестора знаємо, що і билинний герой Добриня Никитич і ключниця Ольги Малуша, мали батьком Малка Любечанина. Академік О. Шахматов каже, що згаданий Малко і є прославленим древлянським князем.
Разом з тим, незважаючи на моторошні подроби­ці Ольжиної помсти, в літописних джерелах нема ві­домостей про подальшу долю Мала. Чому?
Як літописець міг упустити таку значиму істо­ричну деталь?
Очевидно тому, що ніхто в Києві не знав куди по­дівся древлянський князь.
Каральні експедиції Ольги, хоч і закріпили за­лежність древлян, проте, так і не взяли слід опаль­ного князя.
А Галичина на той час ще жила своїм самостій­ним устроєм.
Перше ніж відповісти на запитання куди втік Мал, повернемося до його коренів. Малин (град) – родинне гніздо Любечанина у п’яти десятьох кіло­метрах від Коростеня (Іскоростеня) на Житомирщи­ні. Нині це селище з городищем княжої доби спале­не татарами 1240 -го року.
Від Малина до Малиної гори у Білій на Чортківщині, чуть більше трьохсот кілометрів. Це 4—5 днів кінного переходу. В середині 10—го сторіччя, тут на Посеретських високорівнях і долинах розбійничали щойно прибулі із північного Приуралля угри (мадяри). Вони грабували і гвалтували корінне населен­ня, «…своїх коней ставили в божницях, і одбирали у мужів жон для ліжка». То ж, по сусідству засну­вали Угринь.
Для стриму мадяр потрібні були твердині—гардаріки та ратна дружина.
З такою дружиною 945 року прибув Мал і за­клав град в Білій. Нині це городище та плато Мали­на гора. Городище південним крутосхилом (Скалка), впирається в р.Млинівку, зі сходу омивається Сере­том, а від заходу та півночі відсічене глибоким ро­вом. Окрім цього, на лівому боці Серету зберегли­ся тогочасні городища Черна, Батирова гора і Мокляки. Останнє згадується літописцем 1214 роком у контексті ляшських пустошень. За Мала польське королівство тільки зароджувалось.
Хто знає, чи Батирова гора не завдячує своєю на­звою синові Мала богатиреві Добрині Никитичу?

Сьогодення
Звичайно, прийде час і Малина гора розкриє свої таємниці.
На мій жаль і на докір місцевій владі гордище Малина гора не має статусу пам’ятки історії, її ніко­ли ніхто не досліджував, і навіть у її роль, що була до «незалежності» принижена громадою і церквою. На ній, протягом тисячоліть, у ніч на Великдень справлялись обряди найдавнішого на Землі культу — культу Вогню (запалювалось багаття).
Колись Велике Біле, а нині Біла, на мою думку, сповідує чужу ідеологію і вшановує ідола з автома­том. Чи потрібна їй рідна віра, історія і культура?
«Тут слово до живущих, про вину за пам’ять, що сьогодні стала грою».
(А.Базалінський).

Р. S.
Мій дідо Яким загинув у 44—му на чужій землі.
Великодушні естонці вкарбували його ім’я в ка­мінь пам’яті, за що я їм безмежно вдячний.
Разом з тим, ніколи, ані я, ані мої діти не будуть вважати його визволителем.

Ярослав Свистун,
краєзнавець