Навколо нас світ постковідного періоду, точніше світ досі з Covid. Кожна країна, кожна людина бореться і виживає в ньому як може. Виживають індустрія, мистецтво і освіта. Тому захоплює, коли в часи складнощів запалюються вогники дій, руху, прогресу та надії. Кожен з нас розуміє, що світ не стане раєм ні за день, ні за тиждень. Можливо – ніколи не стане. Просто треба вчитися жити в ньому максимально продуктивно, щасливо та, як уже дійшло до багатьох – екологічно.
В нашій країні багато ентузіастів рухають розвиток культури, я знайома з деякими особисто і, признаюсь, захоплена ними. В сфері освіти теж чимало поступу вперед – самовідданого, сміливого і безкорисного. Вчительство намагається створювати для учнівства безліч можливостей, проектів, навчально-розважальних програм. Питання лише в тому чи хочуть вони (здобувачі знань) використовувати ці можливості.
Для педагогів існує чимало можливостей, як загальнопедагогічних так і вузькопрофільних. Цьогоріч в плеяді навчальних педагогічних проектів поповнення – завдяки ініціативі-мрії Олександра Лисича, фіналіста Global Teacher Prize Ukraine 2018, реалізувалась Карпатська орбіталь-2021 – літня хімічна школа в Карпатах. П’ять днів (16.07-20.07.2021 р.) затишна гірська місцина в с.Дора приймала 18 вчителів з усієї України (Тернопільська, Івано-Франківська, Київська, Чернігівська, Сумська, Кіровоградська, Одеська, Донецька, Дніпропетровська області ). Переповідати про програму школи не буду, про це вже писано в інших статтях. Я ж хочу розповісти про події, враження та післясмак.
Організувати збір вчительства з центра, півдня та сходу країни було не просто, але кожного учасника і кожну учасницю зустріли та прийняли радушно та гостинно. Мила садиба, а за кілька кроків униз, метрів на десять, гірська річка, ще за кільканадцять за нею – гори, покриті густим лісом. Пейзаж для релаксації душі. Олександр Лисич казав, що любов до науки починається з любові до природи. Що ж, коли визираючи у вікна чуєш одночасно шум лісу і води, бачиш могутню зелень, що планомірно піднімається ввись – починаєш любити науковий поступ ще більше.
Вільна атмосфера, відкриті люди, сміливі та наповненні прагненнями розвитку та руху – з першого дня стало зрозуміло, що випадкових персон тут немає. Кожен як може рухає освіту своєї місцевості та школи. Усі працюють над різними проблемами, з різним матеріально-технічним оснащенням та абсолютно кожен/кожна робить більше ніж від нього вимагається, горить бажанням стати краще і зробити освіту та вивчення хімії краще там, де довелось чи пощастило працювати.
Впровадження інноваційних технологій типу Kahoot, Plickers, Padlet, Mentimeter та ін., продуктів Google та Microsoft, використання цифрових аналітичних лабораторій, доповненої чи змішаної реальності, STEAM-освіти, посилена робота над експериментальною частиною хімічної науки чи над розв’язуванням задач – усі ці аспекти роботи для значної частини освітян України не новинка, особливо після карантину. Педагоги, учасники Карпатської орбіталі-2021, це не ті люди, що почали свій шлях на «ти» з цифровими та новітніми технологіями через карантин, бо уже не було куди дітись. Виявилось, що працювати над чимось сміливим та новим, впроваджувати нові методи, чи придумувати нові методики вчителі хімії почали з внутрішнього усвідомлення та потреби, з бажання робити свою роботу цікавішою для учнів та самих себе, з усвідомлення – або ти ідеш в ногу з прогресом, або він лишає тебе позаду.
Атмосфера вирішувала дуже багато – відчуття, що ти свій, мабуть одне з ключових на таких подіях. Розуміння, що твої заслуги не менш вагомі від заслуг «суперзірок хімії» (хоча, їх результати вражають) завжди дають віру, що ти зможеш рухатися вперед. Річ у тому, що освітяни, які зібрались з різних куточків України – з різним беграундом (background), різними матеріально-технічним обладнанням у кабінетах, маральною і матеріальною підтримкою чи непідтримкою, маленьким чи великим стажем, з великих міст чи маленьких сіл мають що розказати один одному. Одна людина не може робити все – використовувати всі технології, методики та ресурси, проходити усі курси, брати участь у всіх проектах та конкурсах. Але кожен може поділитися своїм досвідом, тим, що для нього особисто виявилось дієвим, що принесло результати і задоволення в роботі. Так народжується спільна сила, яку зараз називають модним словом «синергія».
Якими б відкритими, працьовитими та сміливими не були учасники та організатори ця хімічна школа не була б такою практичною, з нотками академічності, вагомого хімічного досвіду та напрацювань якби не спікери-практики – викладачі Чернівецького університету Петро Фочук, Юрій Халавка, Володимир Ткач та з Прикарпатського університету Лідія Мідак.
Не бракувало досвідчених практиків і серед учасників орбіталі – цей факт сміливо врівноважував досвід поколінь, мудрість і щире захоплення роботою кожного часника незалежно від віку, категорії чи рівня досягнень – районного, обласного, всеукраїнського чи міжнародного рівнів.
Вміння бачити людину і професіонала у прагненні до розвитку, розуміти і цінувати зусилля та їх ціну. Талант, інакше не скажеш, розгледіти у кожному унікальність та важливість допомогли вчителям хімії відчути себе однією командою на ці 5 днів. І за усіма прогнозами та передбаченнями ця команда залишиться разом для спільної праці та відпочинку для хімічного поступу країною.
Важко визначити цінність хімічної школи 2021 «Карпатська орбіталь» якимись форматом – та у цьому немає потреби. Приїхавши додому, ми продовжуємо, як казала учасниця школи Надія Тимошенко «доливати насичений розчин», що в результаті неодмінно приведе до «кристалізації цінного досвіду». І незалежно від того, яка пост карантинна картина світу вимальовуватиметься надалі, світ хіміків Карпатської орбіталі, світ їх учнів, їх шкіл, а можливо і районів ставатиме багатшим.
Вчителі насолодились красою Карпат «краще гір дійсно можуть бути лише гори». Багата, пишна, надихаюча природа, рідкісні рослини, свіже повітря. Погода, яка ніби благоговіла цій школі. Навчальні, робочі та творчі моменти. 5 днів відпочинку, перезагрузки, роботи і спілкування. 16 сміливих, діяльнісних та творчих вчителів хімії, натхненні викладачі і лектори, доброзичливі та гостинні господарі карпатської садиби, природа, яка вривається в твій простір, чи то ти в її. І відпочили, і повчились, і порелаксували.
Безперечно, задумка «Карпатська орбіталь» чудова, як і перший крок її реалізації – 2021. Чекаємо натхненного другого – «Карпатська орбіталь-2022».
Світлана Пилипчук