Нещодавно в Ужгороді у видавництві «Карпати» вийшла друком нова книга Віктора Шостака «Світ, зачарований струною» про історію становлення і розвиток професійного струнно-смичкового мистецтва на Закарпатті.

Відомий дослідник народно-інструментальної музики Закарпаття, незмінний керівник народного аматорського фольклорно-етнографічного ансамблю «Ужгород», науковий співробітник і завідувач відділу народної музики в Закарпатському обласному краєзнавчому музеї ім. Т. Легоцького, автор знаної за межами України виставки народних інструментів Закарпаття постав у новій іпостасі – як автор історико-музикознавчого розгорнутого нарису, в якому поєдналися глибокий інтерес до історичних досліджень та щире захоплення струнно-смичковим мистецтвом. Обидві сфери виявилися автору однаково близькими, адже в юності він закінчив Ужгородське державне музичне училище по класу скрипки (1969) й історичний факультет Ужгородського державного університету (1975), а в подальшому – став етнографом, що ніколи не розлучався зі скрипкою.
Книга присвячена чудовим музикантам Закарпаття – улюбленому й шанованому музиканту-педагогу Інні Лєснік та справжньому подвижнику струнно-смичкового мистецтва Степану Бунді.
Книга потрібна, актуальна, пізнавальна, змістовна, наповнена цікавою новою інформацією, за багатьма параметрами нагадує епопею. По-перше, вона висвітлила розвиток струнно-смичкового виконавства на Закарпатті у широкому часовому проміжку – від ХV до початку ХХІ століття. По-друге, формування й утвердження цього мистецтва розглянуто на багатогранному панорамному тлі: в контексті з основними історичними подіями регіону, у взаємозв’язку з домінуючими музичними жанрами краю (хоровим і театральним), виявленням загальних тенденцій музичної освіти, композиторської творчості, вивчення музичного фольклору й т.д. По-третє, належна увага приділена найзначнішим та яскравим скрипалям, альтистам, віолончелістам і контрабасистам Закарпаття, інформація про яких розширена біографічними відомостями. По-четверте, це видання органічно влилося до публікацій і досліджень останніх років, що ґрунтовно розкрили історію розвитку різних видів музичного виконавства на Закарпатті: хорового, вокального, фортепіанного. Серед них варто згадати монументальний історичний нарис Михайла Митровки «Хорова культура Закарпаття» (Ужгород, 2019), кандидатська дисертація Ганни Данканич «Професійне вокальне мистецтво Закарпаття другої половини ХХ – початку ХХІ століття в аспекті міжкультурної комунікації» (Львів, 2019), низку публікацій кандидатів мистецтвознавства Ігоря Задорожного, Лесі Микуланинець, кандидата педагогічних наук Олени Юрош та багатьох інших. І нарешті, книга «Світ, зачарований струною» Віктора Шостака є гарним подарунком з нагоди відзначення 75-ліття Ужгородської дитячої музичної школи № 1 імені П. І. Чайковського та Ужгородського фахового музичного коледжу імені Д. Є. Задора.
Історичний огляд розвитку струнно-смичкового мистецтва на Закарпатті у книзі охопив два великих розділи. У першому виявлено зародження й основні етапи становлення протягом ХV – першої половини ХХ століття, другий – ніби крізь збільшувальне скло, розглянув новітній період: другу половину ХХ – початок ХХІ століття.
Жанр розгорнутого нарису надав автору певну свободу у висвітленні тих чи інших явищ і дозволив приділити більше уваги формуванню місцевої школи гри на струнно-смичкових інструментах початкового і середнього (нині початкового вищого) фахового рівнів мистецької освіти за останні 75 років у центральних мистецьких закладах Закарпаття: Ужгородській дитячій музичній школі № 1 імені П. І. Чайковського та Ужгородському державному музичному училищі (нині Ужгородському фаховому музичному коледжі імені Д. Є. Задора).
Видання є науково-популярним. Воно поєднало, з одного боку, яскраво-образну літературну мову (що відразу стає зрозумілим із самої назви книги), оповідальний тон і доступність подання матеріалу, а з іншого – інформативну насиченість та науковий підхід.
Позитивне враження складає велика кількість фотографій, гарне оформлення видання, введення архівних матеріалів і спогадів, більшу частину яких опубліковано вперше. Щодо окремих дискусійних моментів – їх плануємо розглянути в наступних публікаціях.
А на разі зі сторінок вісника «Культурологічні джерела» вітаємо Віктора Шостака з першою музикознавчою книгою. Бажаємо Вам здоров’я, натхнення і творчої наснаги!

Віра МАДЯР-НОВАК,
методист КЗ «Обласний організаційно-
методичний центр культури» ЗОР,
викладач «Ужгородського фахового
музичного коледжу імені Д. Є. Задора»,
музикознавець, фольклорист,
лауреат обласної премії імені Дезидерія Задора,
заслужений діяч мистецтв України