Ірина Фотуйма. Повінь одкровень: поезіі. – Івано-Франківськ: Місто НВ, 2019. – 76 с.
Спитала квітка: «Як живеш?..»
Спитав я квітку: «Як цвітеш?..»
Михайло Саченко, «Коріння»
Про поезію Ірини Фотуйми дещо написав, бо несила не писати.* Читаю, пишу, а думками переношуся на сторінки книжки Богдана Смоляка, щоб доторкнутися серцем до…
Поезіє, в тобі так мало дива:
приходиш, забираєш без бравади.
Ти, як і смерть, стосила і правдива –
так само мертве до життя провадиш.
Богдан Смоляк, «Словник мовчання»
А далі, мов на крилах вітру, мандрую площею біля пам’ятника Іванові Федорову у Львові, де вітер невтомно гортає пожовклі сторінки книжок, можливо він дослухається, чи хтось запитає: «У вас є для мене книжка, моя книжка, написана для мене, яка чекає, коли я за нею прийду?» Не прийшов ніхто…
Моя книжка, написана для мене… Розмислюю про світ літератури, літературознавства, яке для літературознавців… Якщо я знайшов свою книжку, то хочу поділитися думками, які зачепили моє серце, про високе, людське в людині, думками, які виховують читача, побільшують духовність, інтелект, шляхетність, спонукають до дії, щоб гідно долати випробування щодення. Живіть, творячи власний світ Маленького принца – правдиве є цілісним: «Дитинність твого єства тримає тебе на плаву у самого Часу» (Мирослав Лазарук, «Ріка»). Правда, ідеал, і це все, до чого ми повинні намагатися наблизитися у розмислах, дії: «Ми зводим в серці спорожнілі храми, / Які тремтять від полум’я свічок» (с. 9), бо вогонь – символ перемоги, як символ життя вважався і є найбільшою святістю:
Свічки, свічки… а втрати наші де?
Де наших душ зневодненні озерця?
І пам’ять тихо стукає до серця,
В якому вічність ще на мить живе (с. 52).
Вічність… «Спокута осені» – багата осінь плодами своїми, то за які гріхи несу я хрест покаяння, де взяти сили, щоб пережити, серцем прочитати, осмислити почуття, які зуміла передати поетка, «Бо вже на серце приморозок ліг» (с. 8), «У пам’яті холоне забуття» (с. 7), бо ж «І ти стояв на відстані сльози» (с. 7)… Аж раптом дух перехопило:
На ранок росою на травах воскресну –
Мене позбирай… (с. 24)
Боже, додай сили позбирати ці крапелинки роси духу життя поетки, зрозуміти первинну єдність усього сущого і того, що духовне і тілесне суть крапелинки роси, в якій уся світобудова, щоб на чорну землю не зронити їх – святі вони, як і земля.
Пригадалася думка Богдана Смоляка про те, що «Балакати про поезію – все одно, що відрами носити воду до річки: і нічого не зміниш, і не раз людей насмішиш» («Альпінарій»). А все ж не переставаймо носити джерельну воду думок до річки поетичного слова, бо ж немає більшого щастя, як бути дитиною. Я живу, мислю дитинно, любив і люблю сміятися причинно й безпричинно. Хто здатний осмислити це щастя? Серцю не накажеш, але нехай наші вчинки керуються думкою серця й «Коли визнаємо порочність за крок до стрибка» (с. 22), пам’ятаймо, що завжди можна знайти «власний монастир» (с. 23), щоб покаятися і якщо не вдається почати нове життя, то наступний день освячуймо любов’ю:
А ти візьми й направду полюби.
І хай війну ведуть усі світи! (с. 27)
Пам’ятаймо просту істину, що правдою, тільки правдою має думати, жити людина і якщо ти «Повісив душу не на тім хресті» (с. 25), то ніхто нам не допоможе, якщо не встанемо з колін і самі собі не допоможемо. Цей світ незрозумілий, дивний, надскладний та химерний, як і деякі думки. Загадкові прикраси, речі вільно побутують у нашому житті, а ми, не звертаючи належної уваги на їхній потаємний зміст, легковажимо цим… «Хрест, аркан і стріла – прадавнє знаряддя людини, нині їх принизили чи звеличили до символів; не знаю, чому вони так зачаровують мене…» (Xорсе Луїс Борхес, «Перевтілення»). Я знаю, і це мене бентежить:
У цьому світі, в хаосі гординь,
Так важко подолати злу пихатість!
Немає місць для скривджених святинь –
Вони давно згубили свою святість (с. 31).
Саме так і ще Сенека стверджував, що «Природні бажання мають свої межі… блуд нескінченний» («Моральні листи до Луцілія», лист XVI).
Віра, надія, любов – роздумую, перечитую, а рядки з книжки просяться на папір: «Твоя любов – немовби біг галопом – / Стрімка спочатку, а в кінці безсила (с. 32). Чому ж любов безсила? Чи ця проблема побутує тільки між закоханими? Чи є потреба шукати глибші корені зневіри всюди і в усьому? «Стояла в молитві, ніяк не знаходячи слів… / … / Коли відреклася від всіх імовірних богів» (с. 33). Не знаходимо слів – брак знань, віри, бо ж не усвідомлюємо сутність Єдиного Бога, якого не бачимо, але бачимо Його твориво. Молитва, віра. Первинне віра чи молитва? Ще Паскаль стверджував, що людині властиво вірити й сумніватися, як коневі бігати. Така вже природа людини з її маловірством. Пригадаймо розмову Ісуса Христа з батьком сновидного сина: «Ісус же йому відказав: “Щодо того твого ‚коли можеш‘ – то тому, хто вірує, все можливе!” Зараз батько хлоп’яти із слізьми закричав і сказав: “Вірую, Господи, – поможи недовірству моєму!”» (Євангеліє від Марка 9:23,24).
А що ж ми зауважуємо в стосунках між закоханими, як зрозуміти любов напоказ, яку не сприймає наше єство? Про це розмислює й поетка, бо ж «Ти бачиш, весна за вікном ще стоїть, / Стоїть і ридає…» (с.39). Ридає в пошуках отого єдиного, дарованого Богом кохання. Думками повертаюся до поезіі Михайла Саченка (книжечка «Коріння» була опублікована ще в 1971 році): «”…Не бійся ближче підійти..” – / Сказала ти у телефонну трубку». А що ж поетка: «Ти завжди боявся раптового дотику рук / Й торкався: очима, очима, очима…» (с. 40). Це правда життя, яку так ніжно передала поетка своїм мистецьким словом. Я млію, серце щемить, бо зберігаю в пам’яті серця пережиті моменти щастя єдиного і вічного кохання, доторку «очима, очима, очима…» й «Для того, щоб лишатися з тобою, / Достатньо було доторку руки. / Тепер віки… (с. 48). Скотилася гірка сльоза пам’яті «доторку руки» на віки…
Про любов батьків до своїх дітей писано-переписано і гадаю, що «Той біль, якого ти не заслужив, / Найболісніший» (Овідій):
Як жаль, що ти не можеш це відчути…
Його ж, напевне, щось в душі болить» (с. 44).
Еріх Фромм прийшов до висновку, що мати любить своїх дітей, незалежно від їхньої поведінки, а батько любить – за послух і за те, що бачить у них свої власні риси характеру й поведінки. Крім того, мусимо пам’ятати, що здатність любити дана не кожному, вона – рідкісний дар, високе мистецтво:
А ти його минулої весни
Віднесла у забутий дитбудинок…
………………………………………………..
Та як же можна часточку душі
Віддати, розгубити, розтоптати?! (с. 44)
Жорстокий світ в єдності і боротьбі протилежностей. Єдність протилежностей відносно тимчасова, боротьба протилежностей абсолютна, але ж єдність, освячена Божою любов’ю, вічна. Війна… Щастя – це коли не стається того, чого не мало би статися: «Ти берегла його від злих очей, думок / Ти в його душу своє серце вклала, / … / Не відмолила сина у землі» (с. 45), а що ж наші очі заплакані – чи споглядають світ у красі й у незбагненності новітнього дикунства? Історія нічого не вчить, історії ніхто не вивчає. До речі, словник рідної мови подає, між іншим, і таке призначення слова «очі»: для створення певного враження, потрібної думки про кого, що-небудь. Яку ж «потрібну думку» виснуємо з пам’яті ми, коли нам зазирнуть в очі з віддалі дихання людського, віч-на-віч? Боже… «Горить свіча… Тремтить твоя рука / Віск із сльозами змиє всі провини» (с. 45). А чи змиє? «А хтось почне бентежно проклинати, / Забуде про Творця і про хрести» (с. 54). Життя…
Поезія Ірини Фотуйми спонукає до роздумів, розвиває в читача динамічну і яскраву уяву, яка охоплює цілий світ нашого буття і вчить прогнозувати майбутнє: «Нам би крихту чекань у долоні сховати, / А там крок до весни…» (с. 57), яка зігріє наші серця і помисли вірою, надією, любов’ю. Ще Ейнштейн стверджував, що уява важніша за знання, але, коли немає знання, то й не спрацьовує уява – це замкнуте коло без початку і кінця: «Хтось мертвим встиг на світ цей народитись, / А хтось і після смерті ще живе» (с. 35).
—————————
*Те, що вражає. «Культура і життя», № 14–17 квітень 2019.
http://zolotapektoral.te.ua/якщо-ви-не-чули-як-олені-плачуть-ви-нік/
Богдан Дячишин, член НСПУ, лауреат премії ім. Івана Огієнка, м. Львів