Багато хто пішов у політику, тому що це більш
прибуткова справа, ніж озброєний грабіж.
Леонід Шебаршин.
Не бажайте здоров’я і багатства, а бажайте удачі, бо на Титаніку всі були багаті і здорові, а вдалими виявилися одиниці.
Уїнстон Черчілль.
13 лютого 1910 року міністром внутрішніх справ Англії стає Уїнстон Черчілль. Період його правління ознаменувався в Англії масовими виступами робітників і жінок, які вимагали рівних прав з чоловіками. «Велична будівля Британської імперії не може триматися на плечах мільйонів людей, які не мають найнеобхіднішого, тіснячись в нетрях наших міст, борсаються в багнюці тужливих вулиць. Не таким нам представляється майбутнє британського народу», – заявив Черчілль виступаючи 18 січня 1908 року в Нешнл Лібрел Клаб. Ставши міністром внутрішніх справ, він скинув заготовлену для виборів маску і очолив боротьбу проти робітників і суфражисток, які відстоювали за свої права і свободу. Після жорстокого придушення страйків і демонстрацій, подальше перебування Черчілля на посаді міністра внутрішніх справ загрожувало призвести до загального національного страйку. З міністерства внутрішніх справ його необхідно було терміново прибрати. В цей час, у травні 1911 року, в Атлантичному океані сталося зіткнення британського крейсера «Яструб» з найбільшим у світі пасажирським пароплавом «Олімпік». Фахівці, які обстежили «Олімпік» після зіткнення і прийшли до висновку, що його дешевше списати на металобрухт, ніж відремонтовувати. Зіткнення крейсера з «Олімпіком» зробило неможливим подальше перебування на посаді Першого лорда Адміралтейства Реджинальда Маккенни. Подальше перебування на посаді міністра внутрішніх справ Черчілля також ставало неможливим. Щоб вовки були ситі і вівці цілі, прем’єр-міністр Асквит вирішив поміняти цих членів уряду, з підмоченою репутацією, місцями.
На думку британського журналіста Роберта Стренджа винуватим в загибелі «Титаніка» є не хто інший, як прем’єр-міністр Великобританії часів Другої світової війни Уїнстон Черчілль. «Але йому не вдалося довести, що Черчілль несе на собі важкий тягар відповідальності» (Michael Richards. Titanic: The Strange Verdict. Finest Hour 156, Autumn 2012. Page 53). За словами Стренджа, саме Черчілль, який під час проектування і будівництва лайнера займав пост міністра торгівлі і промисловості, а на момент аварії корабля був Першим лордом Адміралтейства, відповідав за безпеку експлуатації судна. «Від виконання найважливіших обов’язків щодо забезпечення безпеки Черчілля неприпустимим чином відволікали його політичні амбіції, ображене самолюбство і залицяння за майбутньою дружиною Клементиною. Я вважаю, що він несе весь тягар відповідальності за смерть 1,5 тисячі осіб – чоловіків, жінок і дітей, загиблих, без будь-якої провини, у крижаних водах Атлантики», – заявив Стрендж після багаторічного вивчення національних архівів Великобританії і США (Robert Strange. Was Winston Churchill to blame for Titanic? The Sun, March 26, 2012).
Багато істориків стверджують, що з метою уникнення величезних збитків і на додаток отримати гігантський прибуток власники суднової компанії зважилися на підміну. «Щоб компенсувати вартість збитку Олімпіка, який був пошкоджений в результаті зіткнення з HMS Hawke (Her or His Majesty’s Ship Hawke / Корабель Її або Його Величності «Яструб»/ англійський військовий корабель – прим авт.), яке страхова компанія не охоплювала … це була змова, змова і приховування в безпрецедентних масштабах … Доказів багато. Очевидці описують як біжать по палубах Титаніка, але там, де вони сказали, були проходи, повинні були бути каюти … Ті, що залишилися живими, бачили, як рятувальні шлюпки опускають зверху, на Титаніку таке неможливо, тільки на кораблі Олімпік »(Robin Gardiner. The Great Titanic Conspiracy. Ian Allan Publishing Ltd, 2010).
За єдиним проектом на одній верфі будувалися три кораблі: «Олімпік», «Титанік» і «Британіка». Заміна частини працівників верфі, плутанина зі змінами та бригадами, які працювали на трьох судах і контроль за працівниками, йдеться власне про те, щоб ніхто з них не відвідував одночасно «Олімпік» і «Титанік» – гарантували успіх цієї незвичайної операції. «Британіка» була далека від завершення, а «Титанік» майже готовий. Тому після незначного ремонту «Олімпік» замінив «Титанік». Застрахований на величезну суму «лже-Титанік», щоб приховати сліди злочину, повинен був затонути далеко в Атлантиці, а справжній «Титанік» під назвою «Олімпік» здійснював би трансатлантичні рейси.
Навіть якби не було підміни, яка неможлива без участі Першого лорда Адміралтейства, Черчілль винен в загибелі пасажирів «Титаніка». З метою збільшення площі для розміщення розкішних апартаментів і салонів, голова і директор-розпорядник пароплавної компанії «Уайт Стар Лайн» Джозеф Брюс Ісмей (Joseph Bruce Ismay) наказав зменшити кількість рятувальних шлюпок з 48 до 16, так як 16 було для «Титаніка» мінімальною кількістю, дозволеною Торговою палатою для даного тоннажу. Така зміна правил безпеки без дозволу Черчілля було б неможлива. Загальна кількість пасажирів і членів екіпажу на «Титаніку» становило 2207 осіб, а рятувальні засоби: 14 шлюпок по 65 місць і 4 човни по 47 місць разом були здатні вмістити не більше тисяча дев’яносто вісім осіб. Щоб у разі аварії не виникли проблеми зі шлюпками, каюти третього класу і машинне відділення від решти приміщень судна були відгороджені металевими гратами, прирікаючи пасажирів третього класу і більшу частину екіпажу на загибель. У 1985 році франко-американська експедиція на батискафі «Наутілус» вперше зуміла оглянути лежачий на дні гігантський пароплав і виявила решітки які повністю закривають салон третього класу і машинне відділення.
10 квітня 1912 року королівський поштовий пароплав «Титанік» компанії White Star Line, водотоннажністю 52 310 т, довжиною 259,83 м, шириною 28,19 м, що мав порт приписки Ліверпуль і бортовий номер 401 вийшов з порту Саутгемптон в свій перший і останній рейс. Малоймовірно, що це було випадково, але Едвард Джон Сміт, якому було доручено командувати пасажирським лайнером в першому плаванні, в 1911 році керував «Олімпіком», коли той зіткнувся з англійським військовим крейсером «Яструб». 14 квітня 1912 року в 23.40 в Північній Атлантиці «Титанік» зіткнувся з айсбергом і затонув. «Пасажири стверджували, що відчували« тремтіння». Але якби судно такої величини, рухаючись на такій швидкості зіткнулося з айсбергом такого розміру, що той міг нанести судну смертельний удар, шум був би величезним і удар звалив би всіх з ніг» (Robin Gardiner. The Great Titanic Conspiracy. Ian Allan Publishing Ltd, 2010). Однак інших відомих причин для катастрофи не було. Пароплаву «Карпатія», що прийшов на допомогу, вдалося підняти на борт 712 людей, що врятувалися, тисяча чотириста дев’яносто п’ять осіб, у тому числі майже всі пасажири третього класу і члени екіпажу, загинули.
Про льодову небезпеку на «Титаніку» в день його загибелі радирували сім суден: о 9:00 пароплав «Каронія», о 11:40 пароплав «Ноорда», о 13:42 судно «Балтік», о 13:45 німецьке судно «Америка», о 19:30 та 22:30 пароплав «Каліфорніен», о 21:30 пароплав «Месаба». Однак молодший радист Брайд на слідстві поклявся, що не отримував жодної радіограми про небезпеку. Тому, що Брайд подав сигнал лиха на півгодини раніше часу зіткнення з айсбергом, визначеному за показаннями свідків-пасажирів, слідчі також не надали значення. Чи не взяли до уваги те, що судно знаходилося набагато північніше від звичайних морських шляхів. На витягнутої з глибини 4000 метрів деталі був номер: 401, це бортовий номер «Титаніка», у «Олімпіка» – 400. Однак, якщо можна підмінити лайнер, то деякі деталі підмінити не проблема. «Будівельник, власник і капітан були партнерами в сумнозвісній змові з метою відновити свої відчайдушні долі, потопивши корабель в обмін на страхові гроші», – заявив молодший адвокат Ради торгівлі, учасник розслідування загибелі корабля Раймонд Асквит (Raymond Asquith. A Titanic Analogy: The Times, February 23, 1914). Не випадково власник судна Морган і президент компанії «Харланд і Вулф», що побудувала «Титанік» лорд Гирд не захотіли цього разу взяти участь в першому плаванні свого корабля. До цього вони завжди були на кораблях, коли ті здійснювали свій перший рейс.
Черчилля трагедія привела в розчулення: «Катастрофа з «Титаніком» стала головною темою обговорень. Суворе дотримання великих морських традицій по відношенню до жінок і дітей не викликає нічого крім гордості за нашу цивілізацію. Я навіть сподіваюся, що це трохи пом’якшить злий настрій молодих незаміжніх леді щодо антагонізму між статями і уявлені про чоловіків, як про підлих і низьких істот. Я не можу відчувати гордість за наш народ і наші традиції … Човни повні жінок і дітей яких кидало посеред океану, а навколо тиша. Добра їм пам’ять» (Лист Черчілля дружині від 20 квітня 1912).
Головними свідками в розслідуванні причин катастрофи виступили ті, що не дотримувалися морських традицій «підлі і низькі істоти» – учасники змови, які заздалегідь потурбувалися про порятунок і врятувалися: гендиректор White Star Ісмей, другий помічник капітана Лайтоллер, четвертий помічник Болсхолл і радист Брайд. На основі їхніх свідчень, як найбільш поінформованих з живих, було винесено рішення, що пароплав затонув через зіткнення з айсбергом. Щоб остаточно замести сліди, Черчілль, під виглядом створення штабу військово-морського флоту, який повинен був розробляти плани операцій на морі, а також готувати майбутніх командирів, змінив склад ради адміралтейства. (Reorganising the Admiralty. The Courier and Argus. – Dundee, Scotland; Monday, 9 September 1912). Перший морський лорд планував бойові операції, другий відповідав за кадри, третій – за будівництво флоту і озброєння, четвертий – за постачання. Черчілль замінив трьох з них, в тому числі і першого морського лорда сера Артура Вілсона, якого змінив сер Френсіс Бріджман. Бріджмана, якого він сам призначив, Черчілль незабаром також попросив піти.
Через деякий час після загибелі «Титаніка» пароплавна компанія White Star оголосила, що ремонт «Олімпіка» закінчено. Королівський поштовий пароплав «Олімпік» пройшов капітальний ремонт, що коштував компанії 1,5 млн фунтів стерлінгів і став не відрізнятися від «Титаніка». У 1919 році пароплав переобладнали з вугілля на мазут. 16 травня 1934 року «Олімпік» в тумані зіткнувся з плавучим маяком недалеко від узбережжя Канади і потопив його. У 1935 році компанія оголосила про скасування рейсів. «Олімпік» продали на металобрухт, знищивши останнім свідоцтво самої грандіозної афери ХХ століття. Деякі деталі його внутрішнього декору використували в інтер’єрах англійських готелів і ресторанів.
Доля третього з цієї серії кораблів – «Британіка», що зійшов зі стапелів останнім, 26 лютого 1914 року, також трагічна і загадкова. Щоб уникнути долі «Титаніка», будівельники внесли ряд змін: водонепроникні перегородки збільшили, подвійне днище корабля зробили товщим і простір в ньому розділили на відсіки. Були споруджені величезні лебідки для спуску шлюпок. У зв’язку з Першою світовою війною Адміралтейство реквізувало «Британіку» і зробило його госпітальним кораблем. Єдиним учасником зіткнення «Олімпіка» і загибелі двох інших лайнерів була стюардеса океанських лайнерів пасажирської компанії «White Star Line» Вайолетт Джессоп. Вона служила на всіх лайнерах класу «Олімпік» і, відповідно, була очевидцем інцидентів з ними. Вайолетт Джессоп була на борту «Олімпіка», коли той зіткнувся з крейсером, на борту «Титаніка», коли він зіткнувся з айсбергом, а під час Першої світової війни служила сестрою милосердя на борту госпітального судна «Британіка», коли той затонув. 21 листопада 1916 року, почувши шум води, Джессоп підняла тривогу, що дозволило, незважаючи на швидке занурення, врятуватися частині пасажирів і екіпажу. «Британіка», безпека якого була значно вищою, потонув в три рази швидше «Титаніка» – за 57 хв. Офіційна версія – підірвався на міні. У 1976 році Жак Кусто виявив «Британіку» на відстані 6,75 морських миль від місця, оголошеного британським Адміралтейством в 1916 році. Корабель лежить на глибині 119 метрів на боці. Він практично цілий і ніяких слідів пошкоджень від вибухів мін або торпед не має. Добре видно розлом, викликаний ударом об дно. На три питання: чому потонула «Британіка», чому вона затонула так швидко і навіщо Адміралтейство дало неправильні координати, – до теперішнього часу відповідей немає. Які ще таємниці англійці сховали на дно океану – невідомо.
Для “Золотої Пекторалі” Борис Брін (США)
(З авторської книги “Черчілль. Чини і діяння”, книга перша)