У світі, де маніпуляції стають все тоншими, фейки дедалі краще мімікрують під факти, ШІ вдосконалюється і уже важче впізнати інформаційну реальність, а стереотипи та упередження стають нормою (особливо, коли критичне мислення поступається місцем магічному) —  надзвичайно важливо навчитися працювати з інформацією критично, аналітично та усвідомлено. 

А, оскільки, неможливо навчитися медіаграмотності раз і на все життя — це має стати безперервним процесом. Тому так ВАЖЛИВО ПРОДОВЖУВАТИ ВЧИТИСЯ МЕДІАГРАМОТНОСТІ ЗНОВУ І ЗНОВУ! 

Одним із рішень стає освіта дорослих, коли покладається усвідомлена добровільна, хоч і неконтрольована відповідальність на кожного та кожну практикувати та поширювати свої знання та навички. З цією метою медіатренерка з Тернопільщини Світлана Пилипчук  реалізувала ініціативу з протидії дезінформації — “Хвилі медіаграмотності” (в рамках проєкту “Жіноча академія з протидії дезінформації”, що реалізовується ГО Детектор медіа та Асоціацією інноваційної та цифрової освіти).

За задумкою авторки, “Хвилі медіаграмотності” — це динамічний безперервний процес пізнання тонкощів сприйняття, критичного осмислення, свідомого поширення та відповідального творення інформації, який розпочинається із першої медіаграмотної хвилі: освітянської та учнівської спільноти, що долучилися до тренінгів. Після цього усі учасники та учасниці заходів можуть запустити другу хвилю медіаграмотності — поширити отримані знання в своєму професійному середовищі (серед колег, учнівства, вихованців тощо). А ті, у свою чергу, можуть стати третьою хвилею медіаграмотності — принести інформацію про інформаційну безпеку та її основні акценти у свої родинні та дружні кола. Таким чином кожен і кожна, хто долучилися до онлайн чи офлайн заходів, мають можливість вплинути на рівень медіаграмотності свого населеного пункту чи регіону — відчути відповідальність та реалізувати місію, яка послужить, яка послужить на користь загальній медійній грамотності нашої країни. 

Важливо, що час реалізації ініціативи припав перед початком нового навчального року, тому освітяни мали можливість не просто оновити свої знання про медіаграмотність, а і побачити шляхи впровадження елементів (або і цілих курсів чи програм) медіаграмотності у свою діяльність.  Обміркувати як навчати елементам інформаційної, медійної та цифрової грамотності своїх учнів та учениць у новому навчальному році.

Було проведено 5 тренінгів з медіаграмотності для освітянських спільнот Тернопільської, Закарпатської та Івано-Франківської області. 

В Тернопільській області відбулися 2 очні тренінги: у Тернопільській школі № 14 імені Богдана Лепкого на тему “Базові навички медіаграмотності та цифрова безпека” та у Кременецькому медичному фаховому коледжі імені Арсена Річинського — Протидія дезінформації: навички, засоби та інструменти.

Також у Кременецькому медичному фаховому коледжі імені Арсена Річинського був організований та проведений онлайн-тренінг  “Цифрова безпека та базові навички медіаграмотності” для студентської спільноти. 

У Закарпатській області ж відбувся онлайн-захід для освітянської спільноти Дубриницького ліцею на тему “Медіаграмотність, цифрова безпека та базові навички роботи з ШІ”. І останній онлайн-тренінг відбувся в Івано-Франківщині на  тему Протидія дезінформації та цифрові навички для учасників та учасниць ІІІ Всеукраїнської науково-практичної конференції “Педагогічні інновації та їх впровадження (природнича освітня галузь)”, яку організовували Прикарпатський Національний Університет Ім.В.Стефаника та ГО Майстерня освітніх інновацій LiCo.


На тренінгах учасники та учасниці ознайомлювалися із різними видами дезінформації та маніпуляцій, працювали із реальними прикладами та вчилися розпізнавати їх та розвивати навички протидії; практикувалися аналізувати інформацію та перевіряти якість новинних повідомлень на предмет дотримання високих медіастандартів; обговорювали роль ІПСО, пропаганди та упереджень на формування світогляду та сприйняття інформації; пропрацювали методиками SMART, SIFT та SWOT медіаграмотні навички (ці методики дуже легко адаптуються до педагогічних реалій та стануть помічними при викладанні будь-якого шкільного предмета).

Також надзвичайно великий запит серед освітян був на цифрову безпеку — педагоги отримали корисні поради та рекомендації як захистити свої акаунти та профілі, створити та зберегти надійний пароль тощо.

Усі заходи в рамках ініціативи були проведені в інтерактивному форматі із залученням аудиторії до активної дискусії, обміну досвідом та подальшого поширення знань з медіаграмотності в своїх професійних та особистих колах спілкування.


Крім тренінгів #хвилімедіаграмотності — освітяни отримали доступ до великого об’єму допоміжних ресурсів (тулбокс з медіаграмотності — із навчальними, розважальними та перевірочними матеріалами).

І фінальним, але від того не менш важливим, продуктом ініціативи є  посібник “Хвилі медіаграмотності”, який має стати для освітян орієнтиром у неспокійних водах інформації. Вступна частина посібника покликана надихати читачів та читачок ідеєю та місією поширення знань з медіаграмотності. Основна частина структури посібника розроблена за ідеєю, що відображає таксономію Блума: знання, розуміння та використання інформації, аналіз та синтез, оцінювання та створення. 

У збірнику окреслене коло потенційних читачів: “насамперед орієнтований на освітянську спільноту та тих, хто до неї дотичний. Але він також стане в пригоді для всіх, хто хоче покращити свої навички взаємодії з інформацією та підвищити свій рівень медіаграмотності. На його сторінках виокремлені найважливіші, на думку авторки, поняття, окреслені шляхи розв’язання найгостріших проблем та зібрані найцінніші ресурси, що стануть для вас орієнтирами й опорою у захопливій подорожі морем інформації..”

  Посібник оприлюднений та доступний для ознайомлення та скачування у вільному доступі на платформі “Calameo” https://www.calameo.com/account/book та “НаУрок” Посібник-орієнтир для освітян “Хвилі медіграмотності” (naurok.com.ua). 200 учасників та учасниць ініціативи також отримати друковані посібники для активного використанні у своїй діяльності.

У цифровому світі, у бурхливих водах інформації, де навколо безперервно ширяють акули маніпуляцій, пропаганди та ІПСО, кожному та кожній із нас  важливо створювати свою хвилю медіаграмотності — поширювати знання про інформаційну, медіа- та цифрову безпеку! Спочатку ми дбаємо про власну грамотність та безпеку, потім передаємо та поширюємо знання всвоєму середовищі, а вже звідти новими хвилями і потоками вони ширяться країною. “Навіть маленька хвиля може змінити світ на краще — повір у свою!”