Часто згадую, як з мого рідного села Ромашівка червоні “визволителі” у 1941 році виселяли родину Івана Музички. Він запитав: “За що руйнуєте моє гніздо? На моїй хаті лелеки гніздяться, але я його не чіпаю”. Іван помер в Томській області, а лелеки й дотепер гніздяться на своїй батьківщині. Вже інші господарі змінили покрівлю хати з соломи на шифер. На подвір’ї закопали стовп з колесом на вершині, і птахи прилітають сюди знову і знову.

Володимир Погорецький в “Афганському синдромі” пише, як мале хлоп’я, побачивши солдата, звинуватило його у смерті батька-офіцера, який загинув в Афганістані. Мати його заспокоювала, що, мовляв, “дядя солдат” не винен у цьому, бо батька вбили душмани. Я, звичайно, далека від освіти, яку осягнув пан Погорецький, але для хлопчика-сироти знайшлися б інші аргументи: саме Москва і її тодішні комуністичні правителі нестимуть перед Богом відповідальність за смерть цього офіцера і тисяч йому подібних молодих юнаків. Кремлівські верховоди послали їх воювати на чужі землі, а так звані душмани захищали свою батьківщину. Наші хлопці були там окупантами. Ми, українці, також захища­лися від окупантів. Захищаються чеченці та інші народи. Різношерсті зайди називали нас ворогами, винищували за наш опір. “Вороги народу” примусово розбудовували Російську імперію, а компенсацію за їх каторжну працю має відшкодовувати Україна…
Серед енкаведистів були люди, які не всі гордилися своєю службою. Вони, безумовно, виконували наказ “зверху”. Були поміж ними й розумні хлопці, які навіть співчували нам. Коли з Ромашівки вивозили сім’ю Миколи Музички, його син Павло нашвидкуруч одягнув вишиту сорочку. Один з “визволителів” зірвав її з хлопця і потоптав чобітьми, а інший підняв і сказав: “Заховай”. На Далекому Сході померли з голоду батько, мати, сестра і зять та їх дитина. Павло вижив, і, повернувшись на Україну у 1960 році, зберігав цю сорочку як дорогу реліквію. Власне кажучи, мені це згадалося в день, коли відзначали пам’ять наших героїв у РБК ім.К.Рубчакової, коли я побачила там у вишитій сорочці колишнього голову Чортківської районної ради Олександра Стадника.
У роки панування на наших теренах польсь­ких окупантів не лише ми, селяни, а й наша українська інтелігенція одягали вишиті сорочки. За це московські “визволителі” називали нас “буржуазними націоналістами”.
Принагідно додам ще одну історію, яку мені розповідала одна жінка у мордовських таборах. На Волині, де вона мешкала, її син-восьмикласник на жовтневі свята (колись такі були за совітів) одягнув до школи сорочку з вишитими візерунками, бо іншої у нього не було. Один вчитель-росіянин нака­зав хлопцеві її зняти. Той не погодився, вчитель зривав сорочку силою, а малий захищався, як міг. Врешті-решт хлопчина прибіг додому обірваний та з розбитим носом. Жінка не витримала наруги, пішла до школи з надією на підтримку та взаємо­розуміння. І що гадаєте? Їй “приліпили” статтю за антиагітацію цього більшовиць­кого свята, засудипи на 10 літ таборів. Хворого батька з сином відіслали в Томську область, конфіскували добротні будинки і все “имущество”. І за це Україна також має відшкодовувати! У даному випадку юнак захищав не лише свою честь, а й національні традиції.
Світлої пам’яті отець Степан Когутяк казав: “Ми – українці, і честь нашої нації – понад усе!”. Поміркуймо над цими словами і зробімо правильні висновки.

Марія ШТЕПА, м.Чортків