Вибори – це бій грошей, імен, технологій … За останні 25 років я багато разів “навчався обирати”: то головою, то серцем, то п’ятою точкою (коли всі партії були до одного місця!). Взятися за прогнози мене підштовхнула реклама: на величезному щиті виділялось гасло: «Обираючи клініку – ти обираєш майбутнє!».

Здавалося, що це не медична реклама, а передвиборча агітація деяких кандидатів, партій і блоків … Десять років тому група вчених в рамках проекту Дніпровського інституту ідей (ДII) розробила оригінальну методику визначення вартості імені для партій і кожної людини. На виборах 2006 року «Формула ДII була успішно випробувана. Вперше в Україні експерти почали оцінювати не лише виборчі бюджети, а складати належну ціну іменам кандидатів. Бізнес, номенклатура, партійні функціонери нервували, як студенти перед іспитом. Скільки він коштує? Кого «приймуть» в депутати і за скільки? Щоб не перевантажувати читачів подробицями, скажу, що у формулі ДІІ кілька десятків складових частин, в тому числі «закритих» … Матриця впливу факторів регулярно коректувалася експертами … Досвідчений студент знає «навчальну вартість» свого імені: спочатку ти працюєш на заліковку, потім заліковка працює на тебе! У кожної людини, партії, а тим більше у кандидата в депутати ВР – своя «заліковка». На вартість імені впливають десятки чинників: особистий авторитет, перспективи зростання, гроші, розкрутка в ЗМІ, дружба з популярними людьми, чарівність, вольові якості і т.д. Стартова вартість імені партії чи окремого кандидата, можливості максимально підняти цю вартість до дня голосування вирішальним чином впливають на перемогу. На ім’я людини працюють всі його ресурси: особисті, сімейні, фінансові, дружні, партійні, психологічні, духовні і т.д. Вся його, так би мовити, «Енциклопедія капіталів», всі його «главності» (“Kapitalis” по-латині означає «головний»). Наприклад, в один з періодів 2004-2005 року на «партійному ринку» України вартість бренду Партії регіонів становила 550 мільйонів гривень, блоку «Наша Україна» – 450, КПУ – 180, Юлії Тимошенко – 150, СПУ – 120, СДПУ (о) – 120, Литвина – 110, Вітренко – 60, Лазаренко – 40, ПППУ – 12, НДП – 8 млн і т.д. Пропорційно вартості імені партії отримали відповідну кількість голосів виборців. Потім ціна брендів цих партій і блоків зазнала суттєвих змін. Запитаємо себе: і де тепер «Наша Україна», Партія зелених, СДПУ (0), Вітренко, Лазаренко … Де Народно-демократична партія, Народна партія, Народна самооборона, Фронт змін, Соцпартія, Партія регіонів?.. Як кажуть філософи: «Де тепер торішній сніг» … Зараз в виборах бере участь 29 партій. Майже всі вони опиняться у „смітнику” Історії. Вартість імені – продукт, який швидко псується. Через призму іронії скажу, що вартість «затухаючого» політика або партії схожа на зміну ціни «представниці найдревнішої професії»: спочатку їй дають багато грошей за послуги, а через роки й даром не хочуть. Доречно нагадати, що більшість виборців – жінки. А вони оцінюють незнайомих чоловіків за дві хвилини по 40 параметрам: розум, привабливість, сексуальна енергія, вартість «вбрання», можлива посада, сила м’язів на ногах, ширина плечей, чарівність, фінансовий стан, «п’є – не п’є ? », ступінь свободи, «віддамся – не віддамся?», перспектива відносин і т.д. Як кажуть у Франції: якщо жінка на «нього» не дивиться, то це не означає, що вона його „бренд” не бачить … Ціна партій змінюється в кожному регіоні. Наприклад, якщо в цілому по Україні ім’я Партії регіонів на початку 2010 року коштувало близько 1.6 мільярда гривень, то «частка» вартості в Донецькій області була 300 мільйонів, у Сумській – 100, а у Львівській – 10 мільйонів. Але навіть в межах однієї області вартість партійного бренду дуже сильно коливається. Вона залежить від «яскравості» місцевих партійних лідерів, інтриг в керівництві, особливостей місцевих традицій, напрямів розвитку бізнесу, вміння подати перспективні для регіону проекти, заходи «турботи» про народ і багатьох інших факторів. Головна проблема на виборах – війна і прийдешня зима Випадок із власної практики. У 1998 році на Кіровоградщині схльоснулися два головних претенденти у народні депутати: відомий письменник Я. і «газовий король» С. Письменник був вже діючим депутатом від цього округу, мав відмінну команду, перевагу в пресі, його ім’я коштувало мільйон, але його суперник запросив в команду групу київських та місцевих журналістів, у тому числі популярних телеведучих, «подарував народу» газ на суму в два мільйони (роздавав газ майже безкоштовно) – і переміг. У холодну пору року, за тиждень до виборів (!), в будинках стало тепло! Тепло виявилося вирішальним фактором! Очевидно, що багато кандидатів в депутати захочуть особисто в кінці жовтня «підключати» котельні і розповідати про ці подвиги населенню. І … обпечуться! Клініка виборів в тому і полягає, що часто виборці голосують не зовсім «адекватно»… Гасла – локомотиви виборчих кампаній. Багато консультантів, іміджмейкерів пропонують свої «клінічні» послуги партіям і окремим кандидатам. Зараз час жнив … Час боротьби гасел, концепцій, технологій. Гасло дня: «Вдаримо автопробігом (авто майданом) по бездоріжжю і нехлюйству … в ВР!» Очевидний прогноз: на виборах 2014 переможе Блок Петра Порошенка і К… Потенційна коаліція в майбутній ВР: суміш вужака і їжака … Переможці будуть «дружити» проти Росії за допомогою колючого дроту… В моді партія війни. Війна міняє в людині все, ламає і калічить юнацькі ідеали, високі почуття … Партія війни почала раніше всіх кампанію «Хто на новенького?». У неї всі шанси зайняти призове місце за кількістю депутатських мандатів. Крім прохідних партій „за версією соціологів”, можуть також пройти в парламент «Народний фронт», «Сильна Україна» і Блок лівих сил – Комуністична партія капіталізму. Передвиборче гасло «Повернемо країну народу» спрацює. Ніхто не буде замислюватися над тим, що ніде в світі країна не належить народу, вона належить тільки номенклатурі: чиновній, партійній, військовій, фінансовій, кримінальній і т.д. А люстрація дозволить в черговий раз забрати майно у сімейства Монтеккі на користь сімейства Капулетті. Чи навпаки… Верховна Рада – це дзеркало суспільства. Змінюється „конфігурація країни” – зміни відбуваються і в ВР. Підсумки виборів покажуть «ціну питання»: хто скільки коштує? Технологія приблизного розрахунку проста: кількість голосів «за» множиться на вартість одного голосу. При явці 35-45% (близько 10 мільйонів виборців) тільки витрати держави на один голос складуть 100 гривень (мільярд гривень виділено на виборчу кампанію). Додамо витрати партій і мажоритарників (300-500 гривень). Разом, в середньому, один голос обійдеться в 500 гривень. Припустимо, мажоритарний кандидат отримав двадцять тисяч голосів. Значить, в рідному окрузі він «коштує» 20000х500=10 000 000. Десять мільйонів. Вартість його імені серед керівників України – комерційна таємниця. За цією спрощеною формулою можна буде розрахувати і партійні бренди … Ті, хто проектує і стверджує бюджети виборчої кампанії, враховують насамперед стартову вартість імені кандидата в депутати. Потім потрібно придумувати образи захисників народу, «інформаційні приводи» появи в пресі і на телебаченні, організовувати «рукостискання», витрачати гроші на зовнішню рекламу, подарунки, польових командирів, психологічну підтримку, юридичний супровід, благодійність, масові акції і т.д. Це дорого. Делікатне питання: а в яку суму обійшлися вибори кандидатам? Як жартують колеги-іміджмейкери: важливо знати не тільки собі ціну, але і собівартість …

Для “Золотої Пекторалі” Михайло Арошенко,
автор серії «Енциклопедія капіталів»