Ігор Павлюк – український поет, прозаїк і драматург. П’ять місяців працював «монахом»-офіціантом в американському барі.

 

Пляшка пива за 130 доларів

 

– Ігоре, повідомлення про те, що ти, поет із всеукраїнським ім’ям, кандидат філологічних наук, в одному з найзнаменитіших нью-йоркськик барів розносив пиво, для багатьох шанувальників твого таланту стало громом серед ясного неба. До того ж у цьому барі ти, працюючи з другої дня до четвертої ранку, кажуть, ходив в одязі ченця.

– Мабуть, треба почати з того, що в Україні я був безгрішним, тобто, без грошей. А в Америці знову ж таки залишився безгрішним, але з грошима. То є доля. Працював у барі “Баб касл”, що в перекладі – відригувальний замок. Історія цього бару давня. Починаючи з шістнадцятого століття, орден бельгійських монахів торгував пивом: вважали його божественним напоєм, чимось середнім між вином і соком. Ченці за виручені кошти займалися благодійністю – допомагали сиротинцям, утримували монастирі. Коли мені запропонували працю у цьому старовинному барі, я спочатку перестрашився… Мене не раз, особливо жінки, запитували, чи я справді монах. А після цього, як правило, йшло ще одне запитання: “Як довго?”. “Від народження”, – казав із серйозним виразом на обличчі. Тоді вони починали плакати. А деякі просто ридали. Пробували щипати і не переставали дивуватися: “Невже ти справжній монах?” Я казав: “Так”.

– Такі були обов’язкові вимоги боса?

Звичайно. Не можна ж людей розчаровувати, ніби в барі не справжні монахи. Врешті, то є міф. Так само, як у нас твориться міф Спілки письменників, яка намагається взяти собі гроші і довести, що вона потрібна. Так само й міф того бару. Саме пиво у якійсь крамниці можна придбати, скажімо, за долар. А за міф, перебуваючи в барі, платять щонайменше шість доларів (хоч є пиво і по сто тридцять доларів за пляшку). У нас теж тих міфів вистачає, тільки вони дешевші.

 

“Оболонь” не хоче до Америки

 

– Пиво на смак, мабуть, не краще деяких наших вітчизняних сортів?

– Дійсно, спочатку так здається. Але коли я повернувся в Україну і спробував львівського, яким раніше завжди пригощав колег, то не зміг пити.

– Які українські сорти продавалися в барі?

– Ніяких! Про Україну там обиватель взагалі нічого не знає. Хіба що коли починаєш пояснювати: після розпаду Радянського Союзу відродилися і виникли нові держави, в тому числі – Україна. Тоді американці виявляють “обізнаність”: а-а-а, рамен, тобто Росія. І не перестають дивуватися: Америка не роз’єднується, вона сильна держава, а навіщо сильній державі було роз’єднуватися на кільканадцять слабких. Їм, американцям, ніколи не зрозуміти наших споконвічних національних прагнень… Гаразд, а щодо пива, то СНД була представлена лише “Останківським”. А вибір пива в барі великий – понад 400 сортів з Америки, Європи, Азії.

– Ти не намагався загітувати боса, щоб той замовив пиво з України?

– Чому ж ні? І він погодився, повірив. Упродовж, мабуть, години вів телефонну розмову з керівництвом “Оболоні”, пропонував вигідні умови. За розмову витратив більше чотирьохсот доларів. Але “Оболонь” відмовилася: не хоче наш товаровиробник, маючи конкурентноздатну продукцію, на західний ринок навіть тоді, коли його запрошують. Як це оцінити з логічної точки зору?

 

Конфлікт з босом

Спілкуючись із американцями у барі, зважаючи, що відвідувачами були заможні люди, інтелектуали, не повірю, щоб ти не вів мову про літературу.

Перш за все, це так, контингент бару – заможні люди. Але зрозумій: на Манхеттені, в центрі Нью-Йорка, – офіси фірм, різних представництв. А мешкають там у житлових висотних будинках бомжі, повії, заробітчани. Всі багаті живуть за містом в особняках. Так само як і мій бос. А спілкуватися з американцями було надзвичайно цікаво. Якщо чесно, то це – теж одна з причин, чому я погодився після праці в НТШ (Науковому Товаристві імені Тараса Шевченка) на такий під заробіток. Вели мову ми й на літературну тематику. З цього приводу я ледь не нарвався на неприємності. Викликав бос і попередив: не займайся своєю комерцією там, де роблю бізнес я.

?!

– Розмовляючи про літературу, я вийшов за межі своїх повноважень. Тож нічого дивного в такому реагуванні нема.

– Тобто, й там, в Америці, у дусі “кращих” наших традицій вистачає стукачів?

– Нічого подібного! В в цьому нема потреби. В барі на всіх стінах – камери. Бос, сидячи в своєму кабінеті, що в особняку за містом, при потребі вмикає монітор і все бачить та чує, що відбувається в барі.

Американцям не треба кухні

 

– Американці називали колишнє наше суспільство споживацьким. Як самі вони харчуються?

– Широкий вибір: піца, супи, голубині ніжки з двадцятьма видами різноманітних добавок-соусів із цитрових, банани… Щоб належно харчуватися, вистачає шести доларів на день. Але серед продуктів багато не натуральних, а замінників. У домашніх умовах, як правило, мало що готується. У цьому, як і багато в чому іншому, американки програють українкам. Там господині вміють хіба що замовляти продукти, не вміючи готувати.

Так що ти за українською кухнею трохи скучив?

– Не сказав би що дуже. Але хотілося нашого хліба, борщу, навіть сала.

– Промислові вироби, очевидно, дорогі?

Як які. Скажімо пристойний костюм можна купити за чотири долари. Чому така ціна? Тому, що його, може, хтось один раз колись одягав. Машину можна придбати! за 100, і навіть за сорок доларів… Щодня, коли повертаєшся додому, в поштовій скриньці – десятки різних довідників з пропозиціями до співпраці, найрізноманітніших каталогів.

 

Починають жити у 65 літ

 

– Вони йдуть на це, маючи відповідну матеріальну основу, щоб забезпечити сім’ю. Хоча і чоловік, і дружина ведуть свої фінансові справи окремо. Так само, коли запрошують відвідати бар чи ресторан: як правило, за рідкісними винятками, кожен розраховується сам за себе. В основному одружуються у віці від 35 до 45 років. Від 45 до 65 – наполеглива праця. А з виходом на пенсію, у 65 років, – початок нового життя. Американці-пенсіонери мають надзвичайно багато пільг. У цей період їм залишається по-новому відкривати світ, багато мандрувати – стан здоров’я у більшості прекрасний.

– Пояснюючи такий стан здоров’я, хочеш сказати, що американці такі собі безконфліктні, миролюбні люди?

– Вони дійсно доброзичливі, миролюбні. Коли раптом хтось намагається конфліктувати, то його опонент не вдається до образливих висловів чи до фізичних дій. Просто звертається до суду, і той, хто дозволив собі образити когось, згідно з ухвалою суду, буде покараний, відшкодує моральні збитки.

– І що, ти хочеш сказати, в барі не було жодної бійки, сварки?

– Жодної.

– І жодного нападу якихось гангстерів, про яких відзнято у Голлівуді стільки фільмів?

– Жодного. Але коли б це трапилося, то варто натиснути кнопку – і за 15 секунд увірвуться охоронці і покладуть всіх на долівку. А вже потім розбираються, кого з наручниками слід відправляти, а перед ким вибачитися.

– У США практично кожен мас власні автомобілі. Тож роботи тамтешньому поліцейському рекету, як і нашим даішникам, вистачає.

– Якщо не порушив правил, ніколи поліцейський не зупинить автомашини. Сідаючи за кермо, дозволяється випити й пива. Аби лиш не поїхав “на знак”, не створив аварійної ситуації Та й нема таких собі хлопчаків у міліцейських кашкетах із жезлами. Поліцейські курсують своїми маршрутами, миттєво реагують на нестандартні ситуації. А якщо хтось спробував за прикладом деяких українських колег займатися поборами, грабунком під виглядом законності, такі дії негайно були б оскаржені до суду, і поліцейський поплатився б своїм робочим місцем, та ще й був би суворо покараний.

Товариш товаришеві не позичає і цента

 

– Багато говориться про те, що в Америці пропагується вольова, сильна особистість.

– Як підтвердження наведу приклад. Кілька разів до бару заходив тесть боса. До речі, цей бар колись він подарував для свого зятя. Якось завів зі мною розмову і запропонував: “Іди працювати до мене. Буду платити вдвічі більше.” Я відмовився. Пояснив, що крім суто робочих обов’язків мене цікавить спілкування. Чоловікові ця відповідь сподобалася. Для американців обов’язкове правило – обрати мету і впевнено йти до неї.

 Щоб її здійснити, потрібні кошти. Звертаєшся, як у нас, до товариша, щоб той позичив грошей?

– Ні. Ніколи. Як на мене, серед найголовніших досягнень США (поряд із пізніми шлюбами) слід назвати ефективне функціонування розгалуженої банківської мережі. Банки – на кожному кроці. Тож під невисокий процент можна взяти потрібну суму. А приятель приятелеві ніколи не позичає гроші.

 

“Живи як хочеш, але не заважай іншим”

 

– Америка – надзвичайно суперечлива. Навіть не сприймаючи деяких її реалій, чи не стає заїжджа людина заручником, бранцем системи?

– Отут і парадокс. З одного боку, там відчуваєш себе дуже маленькою істоткою на планеті Земля. А з іншого – я себе там відчув нормальним чоловіком, який здатен заробити гроші, який може поїхати чи до Америки, чи до Франції і дати собі раду. Це щодо можливостей. Але справа в тому, чи я хочу цього. Це все одно, що порівнювати розвалену хату зі старою. Рівні свободи і в них, і в нас зараз однакові.

Але справа в тому, що ми боїмося тої свободи. Люди однакові всюди – і в Америці, й у нас. Там вони, правда, ситі. Тому іноді нагадують декоративних рослин. Скажімо, основною проблемою американки може бути те, що в неї помер песик. Так само, як і ридати з приводу того, що “монах” Павлюк себе “занапастив”. Це ніби дитинність. В американців головний принцип – живи сам, як хочеш, але не заважай іншим.

 Ігоре, але коли елементарно оцінити нинішні ролі і місце США в світі, то відразу ж напрошуються вже знайомі з історії аналогії.

– Бо це імперія. Все абсолютно під контролем. Скрізь камери. Кожен крок людини видно в поліції чи в боса. Все записується на відео. Спочатку це шокує. Перед камерою – наче перед рушницею.

Нью-Йоркські музи

 

– Але хіба може бути поет, навіть якого на півдня і півночі зодягли в монашу тогу, обійтися без муз?

– Принцип знайомств там дуже простий. Якщо запитують, скільки тобі років, вважай, це запрошення до ближчого, інтимного знайомства. Американки – без комплексів. Я в тому плані ще не доріс до свободи. Одна з американок мене запитувала: “пострадянських країнах головна проблема та, що нема де переспати? У вас дуже дорогі готелі і не можна зняти кімнату на годину? У вас одружуються для того, щоб переспати? А в нас сплять для того, щоб не одружуватися”.

– Спочатку, наскільки я знаю, тобі в США майже нічого не писалося? А відтак з’явилася поема “Смерть золотого міту”, зібрано матеріали до наукової розвідки про Волинь, Холмщину, Підляшшя, й написалися вірші…

– Там дуже багато фокусувалося. Так як, скажімо, фокусує сонячне проміння лінза, щоб зібрати у тоненький пучок. Тому зараз, з одного боку, мені дуже хочеться зустрітися з друзями, колегами. А з іншого – тисне потреба писати, хочеться усамітнитися. Думаючи про Америку, ще раз усвідомлюєш кредо американців: якщо живеш, то живи за максимумом, а не шукай якоїсь середини.

Розмовляв Віктор ВЕРБИЧ

// Вісник. 1999, 24 черв.

На фото: Віктор Вербич, Ігор Павлюк, Євген Сверстюк, Йосип Струцюк (зліва направо).