Дивуюсь іноді, що церква відзначає дні святих Пантелеймона, Никифора чи Валентина, то я, коли б мав церковну владу, канонізував би Михайла Сороку. Він заслуговує на це перед Україною.

У березні 1911 року в селі Великі Гни­лиці, на Тернопільщині, у бідній селянській родині Михайла Сороки народився син Михайлик.
У гімназії Михайло був членом моло­діжних українських організацій «Пласт» і «Соколи». Вів націоналістичну пропаган­ду, вербував нових членів до лав борців за волю України, розширював мережу ОУН.
Довго за ним полювала дефензива (польське гестапо). Декілька разів вири­вався Михайло з пазурів польської контр­розвідки. Вперше був заарештований у 1933 р., вдруге – в 1936 р. і засуджений в 1937 на чотири роки. Покарання відбував у тюрмах Станіславській, Гродненській і Бе­резі Картузькій. І лише восени 1939 року, після розпаду Польської держави і прихо­ду нових комуно-московських окупантів, Михайла Сороку звільнили.
Він повернувся до Львова. Знову вів підпільну роботу. Одружився з Катрусею Зарицькою, активною членкинею «Пласту» і юнацтва ОУН. Подружнє життя Катрусі і Михайла швидко скінчилося – обох зааре­штував НКВС. На закритому суді Михайла на 8 років позбавили волі і відправили на Воркуту. Катерину залишили у Львівській тюрмі «Бригідки». Там вона народила сина Богдана.
Перебуваючи у Воркутських концтабо­рах, я чув про Михайла. Знав, що він про­довжував боротися з гнобителями в пеклі. Після звільнення з концтабору його зали­шили на спецпоселенні. їздив у відпустку в Україну і привіз звідти у Воркуту дві валізи українських книжок і листівок. Як вільно­найманий працював геодезистом.
Уперше зустрілись ми з Михайлом Со­рокою на початку Кенгірського повстання, коли розбили закриту тюрму і звільнили звідти наших друзів.
Багато різних людей зустрічав я на своєму бурхливому життєвому шляху. Але Михайло був особистістю надзвичай­ною: глибоко ерудований в галузях науки і культури, тактовний співбесідник, який випромінював лише добро і надію, умів кожного зігріти щирим словом, порадою. В’язні різних національностей тягнулися до нього, як усе живе до сонця.
За 34 роки ув’язнення він пройшов де­сятки тюрем і концтаборів ГУЛАГу. Його як Патріарха знали і любили сотні тисяч зне­долених.
В перші дні Кенгірського повстання Михайло написав гімн повсталих «У гарячих етапах Казахстану». Цей гімн зразу ж став популярним.
Його співали українською мовою по всіх зонах і бара­ках. Під час останнього бою, коли танки розчавлювали гусеницями повсталих не­вільників, гриміли постріли гармат і кулеметів, строчили автомати і ручні кулемети, – Михайло Сорока з носилка­ми в руках, одягнений у білий халат з червоним хрестом (де він це роздобув?), підби­рав поранених на полі бою і переносив їх до лікарні.
Після розгрому повсталих усіх живих вивели за межі та­бору, в піщану пустелю. Ніко­му не дозволяли брати з со­бою одяг чи постіль. У мене ж був гарний офіцерський матрац, сукняний коц, пір’яна подушка.
Історія цього маєтку така: рік перед цими подіями до мене в камеру кинули засудженого офіцера-білоруса. Йому доз­волили мати оту добру постіль. Справа, за яку його засудили, була побутова. Я спро­бував підбадьорити його, з’ясувавши все, я написав за нього касаційну скаргу. Через два тижні чоловіка повністю виправдали звільнили. Виходячи з камери, офіцер по­дарував мені свою багату постіль. Отак я став заможним в’язнем. Кілька разів чекісти намагалися відібрати в мене оту «розкіш», але якось вдавалося захистити ті речі.
Отож, у групі роздягнених і обідраних в’язнів мене вивели за концтабір. Тут я від­шукав Михайла Сороку, Володимира Порендовського і Миколу Костіва. Вони нічо­го не мали з собою і здивувалися, як мені вдалося пронести той скарб. Жартували, сміялися.
Три доби нас тримали в тих пісках. Вдень ми потерпали від спеки, а вночі мерзли. Четверо спали впоперек цього матраца і вкривались теплим коцом. Піс­ля так званого сортування наша четвірка в групі інших «полонених» опинилася у ваго­ні, де солдатів зі зброєю було більше, ніж повстанців.
Перед посадкою в поїзд нас роздягали, одяг ретельно перевіряли. Багато речей відбирали і складали на купу біля вагона. Настала й моя черга. Роздягнули, обшу­кали, залишили лише штани й сорочку, наказали одягатися і заходити у вагон. Я спокійно одягнувся, підійшов до купи відіб­раних речей, щоб забрати свої історичні матрац, коц і подушку. Проте два офіцери-чекісти – казах-лейтенант і москаль-капітан – ста­ли тягти речі назад. Я ж учепився в них як реп’ях і кричу: «Це не табірні речі, їх мені мама привезла. Не віддам. Відчепіться! Мій батько полковник». Згодом у суперечку втру­тився якийсь полковник і наказав їм віддати моє добро. Знову розстелили врятовану постіль упопе­рек і тряслись на ній цілий місяць аж до порта Ваніно. А ще через місяць, уже восени, нас повезли у трюмі корабля «Луначарський» до Магадана, столиці Колими.
Кораблем кидало наче тріскою. Нас було в трюмі 305 чоловік. Зморені важ­кою дорогою, в’язні важ­ко переносили морську хворобу.
Через тиждень нас вивантажили на берег у Магадані, і ми відчули неприязнь і суворість нових опікунів і охоронців. Оче­видно, їх добре проінформували, кого і як мають зустрічати. Але через деякий час вони переконалися, що ми звичайні люди-раби.
Таких рабів привозили на цю землю со­тнями тисяч. І мало хто звідти повертався. Після двотижневого карантину з нас сфор­мували робочі бригади по сорок чоловік кожна. Українці стали обирати бригадира. І цей важкий жереб випав на мене. Я про­тестував, відмовлявся, але марно. Вивели новачків на будівельний майданчик, ото­чений колючим дротом і баштами, з яких стирчали кулемети. Треба було звести три житлові будинки. Фундаменти вже були готові.
Виконробом з вільних був енергійний молодий чоловік. Я вирішив ближче з ним познайомитися. Виявився, що начальник з Кіровоградщини, прізвище – Товстоган. Гадаю собі: земляк. Я йому розповів, хто ми і за що караємось. Сказав, що прізви­ще його козацьке, а козаки боролися за волю України. Отож він повинен краще опікуватися нашою українською брига­дою. Домовилися з ним, що Володю Порендовського візьме в контору на посаду економіста-рахівника. Михайло працюва­тиме геодезистом, а Микола Костів йому допомагатиме – носитиме довгу дошку з цифрами. Трохи вдалося розсунути сво­їх «підлеглих» на «тепліші» місця. А при­близно 30 чоловік повинні були будувати будинок. Попрацювали ми зо два місяці. Наші сусіди – латиші і власівці – “погнали” вже третій поверх, а наш фундамент стоїть без змін. Хлопці ходять один поза одним. Працювати не хочуть. За таку «активність» нашу бригаду розформували, розкидали по інших цехах і бригадах.
Минув приблизно рік. Багатьох в’язнів етапували з Колими на «материк» (так тоді називали «велику землю») за станом здоров’я. Від’їхали тоді Михайло Михай­лович, Володимир Порендовський, Мико­ла Костів, Петро Дужий і багато інших.
А ще приблизно через рік, у квітні 1956 р., мене несподівано звільнили. Че­рез 12 років поневірянь добрався я у своє рідне село Розділ, що на Кіровоградщині. Подивився, як і чим там живуть люди. Тро­хи відпочив. Мама наварила вишневого варення, взяв сала, інших харчів і поїхав у Тайшетські концтабори на побачення з Михайлом. Важко було добиратися з вантажем до Ново-Чунки, де утримували тоді мого побратима, правдами і неправ­дами просити про побачення з названим братом, з ким багато довгих важких років неволі ділилися крихтою хліба. Тепер усіх звільняють, і Сорока скоро буде на волі, переконував я начальника. І він дозволив нам побачення на три години.
Михайло цікавився всім, що я бачив на батьківщині. Як і чим живуть люди. Чи ро­зуміють, що вони українці і повинні мати свою державу. Чи вже змирилися зі своїм рабським колгоспним життям під кирзо­вим чоботом комуно-московського гно­бителя. Я про все розповів, що бачив і чув, показав йому багато фотографій з рідни­ми краєвидами.
Мій дорогий побратим і учитель за­лишився в таборі, а я поїхав до Якутська влаштовува­тися на ро­боту. Потім я скомпону­вав велике послання Л. Брежнєву, щоб звіль­нили бага­торічного політв’язня з концтаборів ГУЛАГу. Прийшла відповідь, що моя скарга надіслана в Головну Прокуратуру СССР. А головний прокурор відповів: «Пусть Міхаїл Сорока сам напішет прошеніє о помілованії».
Моя дружина Анна Людкевич-Караташ також добре знала пана Сороку ще з часу Кенгірського повстання. Ми листувалися з Михайлом. Зберігаємо його листи і табірні знімки. Михайло писав листи рідним своїх тюремних друзів, підтримував їх духовно.
Коли мене викликали у відповідні ор­гани і вдруге «попросили» не допомагати Михайлові, ми вирішили діяти через ма­тір Катрусі Зарицької і його сина Богдана, які жили у Львові. Крім цього, передавали їм дещо через нашу побужанку Любу Гіз, студентку Львівського поліграфічного ін­ституту. А вона часто курсувала з Кірово­градщини до Львова. Вкінці 60-их років Сороку забрали з мордовського концта­бору до Москви. Переодягнули в гарний цивільний одяг. Влаштували екскурсію по Москві. Потім повезли до Києва, Терно­поля, Львова. Показували, що «совєтскіє люді жівут хорошо і не нуждаются в незавісімості України».
У Львові ввечері підвезли Михайла на вул.Воровського (тепер Зарицьких) під будинок, на першому поверсі якого жив син Богдан з дружиною Любою і двома до­нечками та з бабусею Володимирою Іва­нівною – мамою Катрусі Зарицької. Через ажурні фіранки на вікнах Михайло бачив своїх рідних. Треба було мати надзвичай­ну силу волі, щоб витримати ці нелюдські душевні тортури. Щоправда, наступного дня в управлінні КДБ дозволили побачен­ня з сином Богданом, після чого запро­понували написати лише одне речення: «Відмовляюся від своїх націоналістичних переконань». Михайло на це відповів, що український народ повинен мати свою, ні від кого незалежну державу! Його від­везли назад у мордовський концтабір. А 16 червня 1971 року Михайло Михайлович Сорока помер від чергового сердечного нападу.

Володимир КАРАТАШ