Есе щодо життєпису та творчості нашого земляка Александра Блондера належить перу знаного у краї правозахисника та еколога Олександра Степаненка. Ноові відомості додав в часі візиту до нашої редакції священик, що душпастирював у костелі св. Станіслава у Чорткові отець Томаш Словінський. То – плід його листування із сином художника Марком Блонделем, котрий проживає в Парижі.

Ось зміст одного з листів: «Добрый вечер, господин Slowinski! Пишу Вам по-русски – так как не знаю ни польского, ни украинского языков! Спасибо за Ваш интерес к моему отцу. Хотелось бы, чтобы в Чорткове память моего отца была почтена… Шлю Вам метрику с указанием номера дома, где он родился. Может быть, это и есть «задворка» на картине, которую Вы прилагали, и другие документы о деятельности нашей ассоциации. С уважением – Марк Блондель».
Зі згаданої метрики справді «випливає» номер дому, де прийшов у світ художник, – 115. Однак… без зазначення вулиці. Отож, доти не вдавалося встановити, які ж то власне місцини віднайшли згодом відображення у його роботах. Місцини, котрими по перебігу літ там, у розкриллі бентежних світів, надихаючих його на творчість, снив Саша Блондер…
Та по якімсь часі отець Томаш знову завітав до редакції нашого часопису з цілою текою, котра умістила чергову «порцію» листування з Марком Блондером. З тієї документалістики випливає наступне: «Родина Блондерів, котра відносила себе до біднішої частини населення міста, мешкала поблизу міського ринку, де проживали переважно євреї, на вулиці, котру називали поміж себе «Між будинками».
Досі нами було знано ім`я Александр Блондер. Деталі життєпису конкретизують надане при народженні ім`я Шайє, перекладене як Саша (він народився у сім`ї єврейських комерсантів). Андре Блонделем він став вже у Франції. Митець прожив дуже мало – його стежка на землі умістилася поміж датами 1909 та 1949 роки. Через це і його син Марк (нар. 1945 року) на сайті, присвяченому батькові, із жалем зазначає, що дуже мало знав його. За допомогою сайту він прагне заповнити пробіли в біографії художника, особливо ті, що стосуються його польського періоду, та ознайомити публіку з його творчим спадком, котрий в теперішній час розкиданий в різних польських та французьких музеях, у приватних коллекціях. Подібний намір син художника-авнгардиста висловлює і в листі до о.Томаша Словінського. Асоціація, про котру теж йде мова у листі, – то Ассоціація «Друзі художника Саші Блондера/ Андре Блонделя». Вона ставить собі за мету ознайомлювати широкий загал з творчістю художника. У рамках асоціації триває інвентаризація творчого спадку, котрий знаходиться у Франції, Польщі, США, а також дослідження щоденників та листування художника, публікацій про нього (критичних статтей, розповідей близьких та друзів).
І ще є одна цікавинка, котру привідкрило те листування. То – зазначення сайту Remenber.org, де знаходиться книга Флоранс Майєр Лібліш, двоюрідної сестри Блондера з Чорткова. Декілька сторінок книги присвячені йому. Авторка описує, як 1935 року 26-літній брат-художник Саша в часі приїзду із Франції малював її портрет (дівчинка мала тоді 12 років), а пізніше писав до Чорткова, що та робота віднайшла помітне місце в його паризькій студії. Їй запам`яталося його надзвичайно щасливе, одухотворене обличчя під час малювання. Інше посилання сайту Марка Блонделя видає фотознімок, що відображає витоки творчості згодом видатного художника у колі однолітків-початківців на березі Серету в Чорткові.
Упродовж 20-літнього періоду творчості художник написав понад 700 робіт маслом та стільки ж малюнків. Що стосується його стилю, то він близький до емпресіонізму і фовізму, часом переходить в абстракціонізм. Палітра його стала світлішою після того, як він відкрив сонце і небо півдня Франції. Андре звертається до всіх мотивів, в залежності від своїх переміщень та зустрічей. За польськими пейзажами та портретами друзів і близьких йдуть сцени з життя художника в Парижі, майстерня, річка Сена. Після війни він малює узбережжя в Сеті та Коллюрі, пейзажі Каркасона та Лангедока, численні портрети дружини та дітей. За своє доволі коротке творче життя він створив чимало автопортретів. Використовував різні техніки: темперу, гуаш і переважно масляні фарби. Залишив багато ескізів, малюнків графітом, вугільним олівцем та тушшю. Користувався різними основами, такими, як картон, фанера і полотно.
Життєпис та творчість Саші Блондера/Андре Блонделя – художника «Краківської Групи» та «Парижської Школи» – волею долі замкнули на собі причетність до історії кількох народів і держав – України, Польщі, Франції. Відлікову точку в тій сув`язі займає наш Чортків – маленьке провінційне галицьке містечко. І не гордитися цим, погодьмося, не личить ні нинішнім, ні завтрашнім поколінням містян…

Анна БЛАЖЕНКО

Александр Блондер. Подвір'я у Чорткові

Александр Блондер. Подвір’я у Чорткові