Євгенія Нагірняк. Стежками мого минулого. Михайлина Баран. Мої спогади. – Тернопіль: Золота Пектораль. 2020. 224 с.

Мемуарна література (якщо вона щира), як добрий реставратор, здатна відновити свідомість того, хто взявся читати. Потрапила на зір незвичайна книга. По-перше тому, що з її передмови лейтмотивом теза: це правдива історія, але вона – приватна, може ви хотіли не такої книги? Може вам і не варто читати ці спогади? І то перше, що зацікавлює значно більше, аніж звичне редакторське «книга розрахована на широке коло читачів».
А друге – під одною палітуркою поєднані спогади двох сестер. По суті, це дві в одній книги спогадів, і ці книги також є між собою сестрами, як і їх авторки. Отож, яка книга мене так зачепила. «Євгенія Нагірняк. Стежками минулого. Михайлина Баран. Мої спогади». Книга вийшла у цьому році, упорядник – Євген Баран.
Перша з оповідачок – Євгенія – починає писати спогади з внутрішньої потреби сказати щось родині, сказати про власний рід, ниточка за ниткою виплести зникомий світ тіней. Адже у зрізі «тут і зараз» більшості виглядає, що ми знаємо родину (хоч би до третього коліна скажемо хто кому ким приходиться), та і кілька цікавих історій розповісти зможемо. Але чи не буває, що з родинних знимок на вас дивляться рідні незнайомці? Колись вам малим розказували, що це – бабка мала, а то її первий брат, але ви вже забули, що саме вам про того брата розповідали..
Ця книга – як дерево роду – виплітається десь штриховими епізодами, десь детальнішими портретами (знов таки, як в альбомі: на тій знимці всі дрібні і подібні, а той родич в кадрі зблизька і дивиться просто в очі).
У зіставленні з сучасністю, це книга з іншого світу. В якому простий селянин Іван добре знає географію світу і розмовляє та пише двома іноземними мовами, грошима допомагає просвітницьким товариствам та УПА, і аж надто надіється на людську порядність (якщо хтось місяцями не віддає гроші – йому незручно за то нагадати). І він, коли розповідає про вичитані географічні дива, аж виходить з-за столу і виразно жестикулює, бо хоче всім вділити того світа…
А дружина його, яка самотужки опановувала гітару та й мандоліну, звикла все своє життя рухатися вперед, хоч то і нелегко було. Хто би собі зле уявляв, чи легко було жінці – красномовним є побутовий спогад: мама оповідачки, Євгенії, ще замолоду мусіла прати чоловічі грубі сорочки у зимовій ріці (бо не чекати ж цією потребою до весни). «На вулиці стояв сильний мороз, лежав глибокий сніг, а я розібʼю праником лід на річці та й перу»…
… А потім зустріч дівчат з війною. Така шокуюча нова дійсність, до якої ніхто не міг зикнути. Дівчата, звісно, також. Рятування від голоду і обстрілів. То не забудеться сестрами, як і те, що іноді смерть не холодна і з косою, а тепла і кривава.
.. Повоєнне весілля, про яке не пригадає жодна знимка (бо ніхто не фотографував), і таємне вінчання у сховку від радянського пильного ока.

Друга сестра – Михайлина – свої спогади писала двічі. Перший раз – бо попросив син Євген, другий раз – уже продовжила сама. Спогади у синовій редакції і потрапили до читача- правдиві, мудрі і разом з тим прості. «У нас із нею слово було словом, а зло – злом, і жодних підтекстів ми не шукали. Якби я знайшов ще одну таку людину – сказав би, що життя має сенс», – пише Євген Баран.
Дещо інша манера викладу Михайлини Баран (з дому – Братків) – авторка ніби вглядається, вимальовує зримі її памʼяті образи. І спогади обох сестер взаємно доповнюють одне одного. Так, ніби сестри при розмові про свій рід.
І тонке вглядання у психологію власного спогаду: коли почалася війна, то їх братик дуже плакав – не хотів, щоби вбили його тата. А дівчата не плакали – вони ще не знали, що таке війна.
В 44-му році свій день народження зустріла під обстрілами – бомбили «рускі». Михайлина згадує, що особливо їм шкодила саме хата її родини. І тут дівчина з жахом згадує повірʼя, що якій годині людина народилася – в тій і померти має. І вона гарячково згадувала розповіді про своє народження – а раптом це правда?
Напевне кожна внутрішня проекція читача на власний родовід і є тим «сугестивним реставратором». Напевне, багато кому захочеться заглянути в закамарки власних родових історій.
І ще одна асоціація як штрих. Наука євгеніка, як відомо, вивчає спадкове здоровʼя людини крізь призму фізичної, інтелектуальної та ментальної памʼяті. Імена однієї з авторок та упорядника в цьому плані символічні – Євгенія та Євген. Імʼя другої сестри – Михайлини – перекладається як «богоподібна». А починалася книга сестринських споминів снами про Бога, коли Він прийшов у один з найважчих моментів у сон сказав приблизно таке: «Не бійся, це ще не смерть»..

Іванна Стеф’юк, член НСПУ.

One Response

  1. Богдан Дячишин

    Фрагмент…

    КОРІННЯ – ЗАПОРУКА ВІЧНОСТІ РОДУ (Рефлексії)

    Михайлина Баран (Братків). Мої спогади. – Золота Пектораль, ч. 2–3 (42–43), 2018. – С. 129–141.

    Минуле не хоче вмирати. Якщо задуматися над ним,
    воно може пояснити і сьогоднішнє, й завтрашнє.
    Михайло Слабошпицький, «Тіні в дзеркалі»

    Існує певна невидима енергія думки, яка спонукає до розмислів: взятися за перо, бо «Покоління відходять, й покоління приходять, а земля віковічно стоїть!» (Екклезіяста 1:4). Що се і як воно діє? Авжеж – це не рецензія на прочитане, а розмисли, душевні переживання серця, до яких спонукали події пережитого життя.
    Євген Баран стверджує, що село, де жила мама, більше не тримає його: «Тримала мама» (с. 129). Немає кореня, який тримає нашу пам’ять – саме його незнищенність і є запорукою вічності роду. Чи так воно насправді? Нещодавно, роздумуючи про поезію пам’яті, я писав таке… Науковці дослідили і запевняють: якщо людина, подорожуючи лісом, зламає гілку дерева, то воно відчуває біль і тремтінням листочків передає інформацію переживання іншим деревам. А що ж трава? Коси не коси – жодної реакції, їй важливо, щоб неушкодженим залишилося коріння, тоді вона й надалі буде рости. Така її природа, яку, як і менталітет України, «шаблинний» генотип українців, нездатна знищити жодна сила. Згадаймо Тараса Шевченка: «І оживе добра слава, / Слава України…» Село Вас не «тримає», пане Євгене, але залишилося неушкодженим коріння – пам’ять про маму, і це тримає і буде тримати, бо написане залишається! Пам’ять – сльоза, як весняна роса, нею живемо вдень і вночі. І це та правда, якої ми всі шукаємо, бо щастя – це коли хтось думає про нас, молиться за нас і поєднаний з нашим серцем невидимою духовною ниткою життя: «Травень 2017 року відкрив для мене життєвий простір, на якому мене вже ніхто не захищатиме» (Євген Баран, «ГОВОРИТЬ Євген БАРАН»). Саме так, але існує ще одна невидима енергія захисту – Бог: «Боже, візьми моїх дітей під свою опіку. Господи, не залишай моїх дітей своєї ласки та щедрот» (с. 137). Ця невидима духовна нитка життя, це коріння – пам’ять про маму, яка нас тримає, допомагає долати труднощі щодення і зберегти вічність роду… Нам бракує мами, відкритості розмов, бо ще Сенека стверджував, що в цьому житті ніщо так не тішить, як вірна дружба. А Еврипід в уста свого персонажа Іона вклав слова: «Одними видаються речі (гадаю, також люди. – Б. Д.), коли дивитися на них зблизька, іншими – коли відійти далі». А ще іншими – коли їх утрачаємо й дивимося на них крізь сльозу, бо ця сльоза – як весняна роса: безголоса в журбі й дарує полегшу в стражданні («Плачуть і речі німі; все, що смертне, нам душу вражає», Верґілій). Людина народжена для праці і для радості з діл своїх: «І я бачив, – нема чоловікові кращого, як ділами своїми радіти, бо це доля його! Бо хто поведе його глянути, що буде по ньому?…» (Екклезіяста 3:22).

    https://zolotapektoral.te.ua/коріння-запорука-вічності-роду-реф/