(Олександр Бобошко. Достиглі дички. – Харків: «Майдан», 2020. – 140 с.)

 

О. Бобошко щойно порадував одинадцятою збіркою поезій. “Достиглі дички” — назва, що видається пов’язаною з окресленим часом у природі. Тут на думку спадають  “Передспасся” (2014) та “Ще трохи травня” (2018). Але тим, хто досить добре обізнаний із творчістю харків’янина, відомо: чи не в кожній збірці  автора присутні усі чотири сезони, а за кожним позірно простим образом криється глибший сенс. Приміром, “Пора Терезів” (2006) — не астрономічний період з 23 вересня до 23 жовтня, а пора вибору і його вага.

То чому достиглі дички?  Дичка — неокультурене плодове дерево.  Його плоди завжди трішки з кислинкою, але від того не втрачають притягальності. Саме дичка, з погляду автора, була отим деревом із плодом пізнання добра і зла. Ось як О. Бобошко перетлумачує біблійну оповідь:

«…Ми тоді перебрали,

                             коньяками бавлячись та мадерами.

Що тобі! Поболіла добу голова –

                                                         й затихла…

Я, Адаме, вагітна. Й хочу яблуко з о-он того дерева.

З раю хай виганяють. Насолодитися встигла.

Змії тут ні до чого.

                            Т а р г а н и  із черепної коробки

раптом засумнівались:

                                   чи вдало пройдуть пологи?

А життя наше, Адасю (ти ж і сам розумієш) – коротке.

Не відмов же! Скуштуймо,

                                               богом обрані й безголові».

…І жили вони довго в Едемі. Дітей плекали.

Адже серце Всевишнього (виявилось) – не камінь. (С. 129)

Богом обрані і безголові —  не тільки про Адама і Єву. А і про всіх їхніх нащадків, що з ласки Божої жили в Едемі, та через власну безвідповідальність постійно його нищили. Про це ж без символічного прикриття, з домежною афористичністю мовиться в іншому вірші:

Сторицею доля воздасть нам.

За все, що вчинили, – сторицею.

Обмежена відповідальність –

всесвітня біда, товариство. (С. 34)

Прямота вислову частенько робить ліричного персонажа збірки “Достиглі дички” (і автора, що стоїть за ним) такою “дичкою-кисличкою” в сприйнятті оточення, схильного судити.

Ти мене, тумане, захисти

від ворожих поглядів

                                   і заздрісних.

Хай напишуть: «Вийшов на базар – і зник.

Ні себе, ні інших не простив.

Завше був якимось непростим:

цей дошкульний тон та інші вади…». (С. 100)

Коли свідомість не хоче сприймати застороги і повчання, вона сприймає лише дошкульний тон. І форма подачі — іронічна чи серйозна — суттєво ситуації не змінить. А могла б. Не дарма ж дички в Олександра Бобошка достиглі. Достиглість — ознака зрілості, духовного повноліття. Метафорично цю пору поет означує в строфі:

…Та осінні мотиви поступово вплітаються у сни вчителів.

Серпень. Сказати не можу: «Старий», але повно-літній.

Не побачиш на вулицях

                                      дівочих плечей оголених

                                                                               чи колін.

З урахуванням дощів,

                                   Сонцю важко полум’яніти. (С. 125)

Пізній серпень, коли “достиглі дички вже впадають в око, / і календар лякає Третім Спасом” (С. 11) — пора мудрості, що у найновішій  збірці поета  виявляється в щедрій афористичності (чи не найбільшій, якщо зіставляти з попередніми книжками автора):

… аж раптом починаєш розуміти:

не вічний серпень і життя не вічне. (С. 11)

Допоможіть мені, маестро, бути витриманим,

бо крізь емоції навчатись надто важко (С. 43)

Час, на відміну від ліків, нічого не гоїть,

а на відміну від пастора, і не навчає. (С. 66)

Будьте пильними з ним: ще покаже себе, ще не вечір.

Вже порвалась об ікла

                                     зношена шкура

                                                               овеча (С. 69)

… світ, у якому ділкам не бракує спритності

і користується попитом все підробне…

Доброго ранку, земляни!

                                         Якщо він добрий. (С. 111)

Зробивши паузу, ліричний персонаж (а почасти і автор) осмислює почуття “складні і змішані”, що викликає у ньому пора на порозі осені, коли “під ноги яблунь із-за Спасової пазухи / червоні й жовті осипаються плоди” (С. 9). Роздуми Олександра Бобошка сповнені легкої іронії, тонкого ліризму, свіжості образів і вишуканості рим. От хоч би зачин вірша “Відпустка”:

Роблять заштрики серпню

                                           здоровенні колючі каштани,

щоб іще й після Третього Спаса

                                                   старий тримався.

…Пляж найближчий – під боком.

                                                    Втім, я мислити схильний масштабно:

хай не Рим і не Ріо,

                              та прагне душа Труймяста.  (С. 37)

Коли говорити про риму поета, то вона у збірці “Достиглі дички” не тільки прикінцева. Зустрічаємо випадки рими, що поєднує початкові слова у першому рядку віршів (“інколи — іклами”, “доба — добра”):

Інколи — іклами. Іноді — лагідно.

Власне, аби результат. (С. 24)

Доба добра… Була вона востаннє,

коли ще

             кожен кожного любив (С. 25)

Також в цій збірці трапляється рима, що базується на принципі анаграми, коли перестановкою літер утворюється нове слово, що розвиває асоціативно рух сюжету (“В коморі — морок”, “Водолій володіє”):

В коморі – морок. Тимчасово призупинено відпуск.

Бо дуже важко зрозуміти, де – олія, де – віскі.

Не переплутати б з морозивом смачним

                                                            дріжджі «Львівські»  (С. 58)

Лютий. Небо вже трошки вище.

Водолій

              володіє долями. (С. 105)

Водолій — це сузір’я, під яким народився Олександр Бобошко. Тож метафора набуває елементу автобіографічного. У лютому наступного року Олександр Бобошко відзначатиме ювілей. Озираючись на перейдене, автор бачить себе за крок до осені і зізнається:

Отже, не схильний до сильних емоцій і сліз,

стримано дякую літу за мед і черешні.

…Буде непросто.

                          Але устигатиму.

                                                    Скрізь.

Витягну.

            Витисну.

                        Виграю.

                                   Беззаперечно.  (С. 134)

Перейняті оптимізмом і вірою рядки, що їх легко сприймати на віру. Тим паче, що:

Серпень спеченим яблуком

                                      котиться ген до фінішу.

Я себе відчуваю

                         до літа

                                      щодня прихильнішим. (С. 10)

Оце “спечене яблучко” — метафора збірки “Достиглі дички”, що пропонує читачеві розпізнавати добро і зло, пізнавати життя у повноті барв, емоцій і погодно-життєвих умов, дошукуватися сенсу і мудрості, впізнавати автора, смакуючи кожним шматочком-рядочком.

Надія Гаврилюк