Анотація: Прапорництво національне, державне та військове є важливою символікою державності України. Тяглість традиції державного прапорництва підтверджена документально та історично вмотивована. Прапорництво як допоміжна історична наука займається систематизацією барвосимволіки. Відчитування символіки прапорів регулюється спеціальною системою «блазон», історичною традицією, окультним шифруванням, державним законодавством, родовим правом.
Символами Української держави є Декларація про державний суверенітет, прапор, герб, гімн або славень, державна мова, українська грошова одиниця. Конституція України та деякі закони визначають мірність та дію української державної символіки.
У Російській Федерації діє спеціальна профільна комісія з питань символіки та геральдики на території держави. Сьогодні Російська федерація має прапор “триколор”, який являє собою знамено Російсько-американської торгової місії. А це засвідчує, що Російська держава є колонією відповідних держав зі спектром “біло-синьо-червоним”. Носіями таких символів є Британська імперія, США, Франція. Прапори інших держав, які містять подібний спектр, відносяться до Британської колоніальної системи — Британською Співдружністю званої.
В Україні ж подібна структура з питань символіки та прапорництва взагалі відсутня, а Тимчасова комісія Державних нагород та геральдики при Президентові України збирається лише для присуджування та присвоювання нагород особам передпенсійного віку. Правда, нова російсько-українська війна змушує частіше збиратися Тимчасову комісію для відзначення військового героїзму українських звитяжців.
Систематизацією знань про барвосимволіку у прапорах та на гербових щитах займається допоміжна історична наука — вексилологія або прапорництво.
Під терміном “прапорництво” слід розуміти три поняття:
- прапорознавство, або вексилологія, що є допоміжною іст. дисципліною;
- прапорне мистецтво — прикладна галузь, що займається творенням і виготовленням прапорів;
- прапорне право —допоміжна юридична дисципліна, яка визначає правові підстави використання прапорів.
Крім державних, за належністю прапори поділяються на міжнародні, територіальні (провінцій, міст і т. д.); військових і цивільних організацій, товариств, об’єднань, церковних громад тощо.
Знаки-символи містяться у кольорах прапорів та різних штандартах державної символіки, до прикладу, символіка Президента або ж військова символіка.
Прапори, як символи, містять кольори райдуги. Шляхом розкладу світлового променя крізь призму ми отримуємо кольорову гаму. Вибір кольорів на прапор має містичне значення, бо їм відповідають планети, а якість їхньої енергії закладена у частоту хвилі-вібрації. Різниця цих частот і вібрацій планет породжує різнобарвний спектр.
За правилами вексилології, порядок кольорів у багатоколірних прапорах ведеться згори донизу —першим називається той колір, котрий є верхнім у системі координат, і т. д.
Вибір кольорів для прапора, що є символом народу, держави або роду, надає йому специфічних якостей та вибору долі. Практично цим визначається місце народу в інформаційних полях! Такими питаннями найбільше займаються теософія та екзотерика.
Вибір прапора є справою традиції та ритуалу, тобто визначення способу співіснування, формування відносин і їх взаємодії. Верховна Рада України, зважаючи на кількасотлітню традицію національних кольорів, вибрала і затвердила двоколірне полотнище у рівній пропорції жовтого та блакитного кольорів. Малинова барва від козацьких знамен не була врахована. Малиновий колір символізує вищу воїнську верству.
Жовтий або золотистий колір є символом Венери.
У міфологічному та символічному аспектах планета Венера шанується у подвійному характері Любові та Мудрості. В душі великого чоловічого Архетипу вона складає частину жіночу і плодоносну.
Блакитний є ознакою Юпітера, який символізує владу.
Юпітер — символ авторитету (у соціальній сфері), благородного і толерантного. Керує функціями законності, порядку, відносин, теології. Вібрації його електричні, натхненні, добродійні. Рівновеликі частини прапора лежать в одній площині і мають визначену вібрацію або частоту.
Як символ чи засіб сигналізації прапор-стяг виник ще за античних часів і поширився в Євразії, включно із сучасними землями України, в добу середньовіччя.
Стяг — знак вожака загону.
Піднесення стягу у бою було сигналом для «стягування» загону і його руху за стягом. З тогочасся існує звичай розформовувати ту військову частину, яка втратила свій прапор.
Українське прапорництво набуло великого розвитку в героїчну козацько-гетьманську добу. Тривало збагачення форм полотнищ, колірної гами, посилення національних прикмет у формі і змісті, створення системи військово-полкових, сотенних стягів, прапорів для морських походів тощо. З тих часів залишилося багато писемних і речових пам’яток. Тоді ж з’являється новий прапорний колір — “малиновий”, який став основним у запорозьких козаків.
Малинова барва є ознакою воїнської знаті, вождів.
Окрім малинового, у козацьких полків були корогви різних кольорів: жовті, сині, зелені та ін. Свої прапори мали полки, сотні, запорозькі курені.
Синя й жовта барви найчастіше траплялись у козацькому одязі часів визвольної війни українського народу під проводом Б. Хмельницького (1648-1654), а пізніше — гайдамаків за часів Коліївщини.
У шведських музеях збереглися козацькі прапори (1651р.), які містять перехрещені промені блакитного та жовтого кольорів на малиновому тлі. Така традиція використання кольорової гами українських прапорів закорінена у глибшому часі.
Якщо заглянути у “Зібрання морських прапорів світу”, видане на початку XVIII століття у Франції, там окремо представлені прапори Скіфії-Русі, Росії, Тартарії. На голландській таблиці представлено прапори Скіфії, Тартарії, а прапори російські значаться як прапори Московії.
В “Означенні всіх морських прапорів Світу”, виданому 1709 року в Києві за особистою участю Петра-царя, він визнав наявність держави Тартарія. А прапор малиново-блакитно-жовтий з перехрещенними шаблями віднесено до віце-короля Русі. У такий спосіб російський окупант Петро-імператор закріпив підпорядкування українсько-сарматських територій.
Англійська таблиця прапорів 1783 року містить блакитно-жовтий прапор Русі-Сарматії, а прапори Росії вказані як прапори московського царя.
Австрійські та німецькі енциклопедії дають опис “земельних кольорів” Королівства Галіції та Лодомерії як синьо-червоні, червоно-сині, синьо-червоно-жовті (за кольорами австрійського герба Галіції) або малиново-білі і посилаються на такий факт — русини неофіційно використовують синьо-жовті стяги.
Із жовто-блакитними прапорами в часи Австрійської Весни народів 1848 року вийшли на маніфестації русини-українці.
Прототип сучасного синьо-жовтого прапора був вперше публічно зафіксований 25 червня 1848 року у Львові, який українці Королівства Галичини та Володимирії вивісили над Львівською ратушею як національний прапор.
Відтак, після цього випадку синьо-жовтий стяг набував все більшої популярності в українців, а після революції 1905 року його стали використовувати і в Наддніпрянській Україні.
Варто пригадати прапори на картині Іллі Рєпіна “Козаки пишуть листа турецькому султанові”. Перед купівлею цього полотна царська сім’я замовила експертизу полотна на предмет вірогідності жовто-блакитних козацьких прапорів і отримала підтвердження про історичну правдивість і доказову базу.
У проекті Конституції УНР 1920 р. записано:
“Артикул 10. Державними барвами Української Держави є барва синя і жовта.
Артикул 11. Прапор військової фльоти є синьо-жовтий з державним гербом золотої барви в лівому розі синьої частини прапора. Прапор торговельної фльоти є синьо-жовтий“.
Крайовий синьо-жовтий прапор було ухвалено 20 березня 1920 р. для Закарпатської України як складової частини Чехословаччини.
Рух повстанських загонів (1919-1922 рр.), очолюваний отаманами був найменований “отаманщиною”. Отаманські загони під керівництвом військових професіоналів (С. Яворський, Я. Гольчевський, І. Трейко, Ю. Мордалевич, С. Заболотний та ін.) використовували державні атрибути екзильного уряду УНР спеціалізованого призначення: печатку, штемпель, прапор.
Кольори у прапорах не нормувалися (жовто-блакитний, чорний тощо). Використовувалися написи:
“Ще не вмерла Україна“, “Українська Народна Республіка“, “З вірою твердою в конечну перемогу, вперед за Україну!” та ін.
Деякі отамани доповнювали свої однострої українською національною символікою. Наприклад, отаман Л. Завгородний на правому рукаві мав нашитий квадрат світло-синього сукна з жовтою стрічкою, тризубом і літерами “УНР”.
Пропаганда ширилася за допомогою листівок та газет, гасла “Нехай живе непереможне українське військо!“, “Слава отаману Петлюрі!” та інші.
15 березня 1939 р. жовто-блакитний прапор був прийнятий як державний прапор Карпатської України. Прапор організації українських націоналістів (ОУН), створеної у Відні 1929 р., мав на блакитному полі емблему Золотого Тризуба з Мечем по центру.
Прапор ОУН-УПА — Української повстанської армії, як політичного угруповання, був червоно-чорним.
Червона барва є символом Марса, бога війни, і відповідно планети, — тут і сила, і хоробрість та звитяга.
Чорна барва є символом смерті, загибелі, трауру, умиротворення. У композиції ці два кольори дають символ “Смерть у звитязі” або “Героїчна смерть”.
Трактування цих кольорів від чорної землі та крові народної є безпідставними, простонародними.
Прикладом системної смертності, відповідно до символіки, є прапори та стяги таких країн: Дойчланду-Німеччини, де тільки у Другій світовій загинуло 13 мільйонів німців; Лівії, Сірії, Мозамбіку, Донецької області та “ДНР”, де фігурують чорні барви, тобто стрічки трауру на полотнищах! Над кольороскладом відповідних гербів та прапорознамен завчасно працюють спеціалісти зла, тобто ті, хто планують геополітичні ігри-війни.
Головним у війнах є не причини їх початку, а функції воєн та результати воєн за мирними угодами, які завжди заплановані завчасно!
“Нова держава потребувала створення державної символіки, пантеону національних героїв, встановлення системи державних свят — усього того, що свого часу англійський історик Ерік Гобсбаум назвав “винаходом традиції”, — таку національну традицію в Україні реалізували Народний Рух України, Товариство української мови», товариства «Спадщина», «Меморіал», народно-демократичні організації, які множилися шляхом поділу-розколу існуючих.
Найактивніше поширення блакитно-жовтих прапорів спостерігалося 1990 року, особливо одразу після прийняття 16 липня 1990 року Декларації про державний суверенітет України.
Епізодичне поширення синьо-жовтої символіки вже було зафіксовано в 1988-1989 роках з моменту виникнення і установчої реєстрації громадсько-політичної організації Народний Рух України на чолі з поетом Іваном Драчем, яка сталася у Києві в актовій залі Політехнічного інституту.
По цій події були створені Крайові організації Народного Руху, наприклад, Хмельницька крайова організація провела установчі збори у цій же залі. Діяльність учасників Руху та їхніх прихильників не забарилася. Крайовий провід НРУ отримував завдання від Центрального проводу і ставив задачі новоствореним осередкам у районах та містах. У дію пішли листівки та підпільно виготовлені газети, частина роботи проводилася конспіративно — друк та доставка. Решта — роз’яснювальна робота велася відкрито та легально. Радянські мешканці Української соціалістичної республіки поступово засвоїли інформацію про державні символи українського народу та його держави у минулих Визвольних змаганнях.
Прикладом такої роботи є випадок у Городку Хмельницької області: коли головний редактор радянської газети “Прапор Ілліча” перебував у відпустці, його заступник Станіслав Піонтковський погодився надрукувати нарис з історії виникнення та дії національного символу — блакитно-жовтого прапора. При цьому він супроводив своє бажання надрукувати текст про прапор такими словами: “З Програмою Народного Руху я не згоден, а от проти українського жовто-блакитного прапора я не заперечую”. Районна газета мала багатотисячний наклад, тому така робота з редактором, хоч і в.о., була потужним фактором впливу на читаючих мешканців району.
Примірник газети не забарився потрапити до народного депутата від Городоцького округу в Київ, помічники постаралися. Але подібні акції не завжди були можливими через консервативність та страхи керівників редакцій. У порівнянні із сьогоднішньою ситуацією у пресі, коли вона стала роздержавленою приватною, можливості такої роботі щодо пропаганди національної символіки унеможливлюються або стають не по кишені.
Відповідно до статті 20 Конституції України (28.06.1996): “Державний Прапор України — стяг із двох рівновеликих горизонтальних смуг синього і жовтого кольорів”.
23 серпня 2004 року у Києві Президент України видав указ “Про День Державного Прапора України”, який відзначатиметься щорічно.
Ще в роки перебудови націонал-демократи домоглися неформального визнання владою синьо-жовтого прапора — він почав усе частіше з’являтися на публічних заходах (раніше за його вивішування можна було потрапити до в’язниці).
Попри заборони та невизнання офіційною владою, навесні 1990 року національний прапор було піднято над будинком Тернопільської міської ради. Наступною прапороносицею стала Львівська міська рада.
З 1990 року синьо-жовтий прапор уже став звичним.
24 липня 1990 року за рішенням президії Київської міськради XXI скликання над будівлею міськради на Хрещатику поруч із державним прапором УРСР підняли синьо-жовтий прапор. Це сталося через тиждень після прийняття Верховною Радою УРСР Декларації про державний суверенітет України.
Над Верховною Радою України національний синьо-жовтий прапор підняли 4 вересня 1991 року.
У вересні 1991 року за ухвалою Верховної Ради його почали використовувати в протокольних заходах як державний прапор України.
28 січня 1992 р. у Києві почала роботу V сесія ВР України 12-го скликання. Парламент прийняв постанову “Про Державний прапор України”, за якою синьо-жовтий прапор був затверджений як Державний прапор України.
У постанові ВР України закріплювалося:
“Державний Прапор України — це національний прапор, що являє собою прямокутне полотнище, яке складається з двох рівних за шириною горизонтально розташованих смуг: верхньої — синього кольору, нижньої — жовтого кольору, із співвідношенням ширини прапора до його довжини 2:3” (Ф. Брецко, А. Дрік, Л. Майор. Незалежна Україна. Хроніка державотворчого процесу (1991-2009). Ужгород, “Гражда”, 2009).
В інтернет-ресурсах широким загалом обговорюється легенда, запущена журналістами, про китаянку чи японку, яка приїхала до Леоніда Кравчука і порадила перевернути прапор, і нібито все сказане передбачено китайською “Книгою Перемін”, і тут же дають посилання на конкретну гексаграму з цієї ж книги “І-дзін”. Уточнюю, що це всього лиш легенда від журналістів, бо жодна гексаграма не регулює положення кольорів прапора. І більше того, відповідно до Закону співвідношення у геральдиці має значення пропорція кольорів у знамені, а не їх положення у системі координат. Пропорція кольорів українського прапора — рівновеликі площини.
Дискусії в інформаційних мережах про необхідність перевертання прапора (тут про перестановку кольорів) свідчать про некомпетентність диспутантів або мають намірений лобістський характер, аби відволікати від ключового завдання.
Переконуючи колишніх товаришів по партії не відкладати в черговий раз «перезріле питання», Президент України Леонід Кравчук знайшов потрібні слова: “Прапор, за який пропонується голосувати, уже “працює”, хочемо ми цього чи ні. Без цього прапора зараз, повірте, і в дипломатичному, і в правовому міжнародному, і в реальному житті стає вже не просто важко, а стає соромно і смішно”. (Ф.Брецко, А. Дрік, Л. Майор. Незалежна Україна. Хроніка державотворчого процесу (1991-2009). Ужгород, “Гражда”, 2009).
Екс-народний депутат Верховної Ради України Василь Скальський у книжці спогадів “На зламі епох” так розповідає про боротьбу за національні кольори у сесійній залі Верховної Ради:
“Дещо порушуючи хронологію, звернуся до розгляду Верховною Радою 28 січня 1992 року питання «Про державний прапор України»”.
Пам’ятаю, щодо розгляду цього питання у сесійній залі точилося багато розмов і висловлювалися різні думки відносно кольору прапора. Одні пропонували залишити синьо-червоний, інші червоний, а опозиція наполягала на синьо-жовтому.
Це різнобарвне бачення кольору прапора припинив своїм рішенням Л.М. Кравчук. Особисто він, Леонід Макарович, запропонував тоді розглянути це питання на засіданні Верховної Ради.
На цьому засіданні Л.М. Кравчук у своєму переконливому виступі наголосив, що синьо-жовтий колір вже працює. Він майорить на вулицях, його підтримує народ, а депутати повинні це зазначити у Законі. Він ще говорив, що колір прапора — це життєва реальність, і від неї ми не маємо права відвертатись. Той, хто не проголосує за прапор сьогодні, той не проголосує завтра, які б аргументи йому не надавалися.
Виступ Л.М. Кравчука був сприйнятий позитивно. Хоча окремі депутати (такі, як О. Гарадєєв, Ю. Єльченко та деякі інші комуністи) залишились при своїй думці.
Зауважу, що за нинішній державний прапор України голосування проходило двічі.
Перший раз “За” проголосувало 218 депутатів, а після виступу Кравчука, другий раз — 253.
Першого і другого разу віддав свій голос і я”.
14-15 березня 1992 р. Надзвичайна Сесія Української Народної Ради схвалила Постанови про передачу 24 серпня 1992 р.: грамоти, заяви, президентської Відзнаки (клейнод-хрест гетьмана Івана Мазепи), президентських печатки і прапора — останнім президентом УНР, в екзилі Плав’юком Миколою Васильовичем, першому всенародно обраному Президентові України Кравчуку Леоніду Макаровичу.
Таким чином, незалежна Україна є прямою правонаступницею Української Народної Республіки.
Майданне протистояння у грудні 2004 року посприяло завершенню боротьби між двома кандидатами на пост Президента України. Ним став один із трьох символічних руйнівників. (Ім’я Віктор у символіці тлумачиться як “руйнівник”. У перекладі з латини Віктор — переможець. Переможці, які не перебирають у засобах — не бувають осудними).
Несподівано напередодні інаугурації майбутній гарант Конституції вирішив відмовитись від повноважень, якими володів його попередник на посаді Президента — символічний цар Леонід Кучма. За спиною царя Леоніда перебував політтехнолог Віктор Медведчук, який просував конституційну реформу під майбутнього прем’єр-міністра.
Така реформа була запроектована у сусідній Москві. Виборча кампанія зразка грудня 2004 року стала оригінальною завдяки вперше застосованій символіці: жовті та помаранчеві прапори; гасла “Вірю! Знаю! Можемо!” і “Так!” — разом із символом успіху — підковою, — працювало на позитивний імідж кандидата від коаліції. Передаючи повноваження Президента України на Верховну Раду та Кабінет Міністрів України, новий гарант із січня 2005 року перетворився на ритуальну фігуру. Пропрезидентська коаліція від опозиції поступово розбрелася по різних антиукраїнських формуваннях.
Три символічних Руйнівники довгих 10 років ламали Українську Державу (2004-2014 рр.).
Боротьба за національну ідентичність тривала у всіх етнічних українських землях, починаючи з обласних центрів та великих міст, не оминули ці події і обласне місто Хмельницький.
Газета “Вільне Слово” Хмельницької міської Ради народних депутатів, № 10 за 1991 рік, з подачі Петра Маліша написала: “Пам’ятнику Шевченку — бути!”.
Біля кінотеатру імені Чкалова відбувся мітинг, приурочений встановленню пам’ятного знака на спорудження пам’ятника Т. Г. Шевченку.
Рік тому в пресі тривала дискусія про місце встановлення пам’ятника великому Кобзарю. І ось, нарешті, визначились. Мітинг відкрив завідувач Хмельницького міського відділу культури Е. Ю. Наконечний. Зі словом про Тараса Шевченка виступили: письменники Броніслав Грищук та Павло Гірник, народний депутат України А. Ф. Ткачук, вчителька Г. К. Софійчук, голова міської організації Товариства української мови імені Т. Г. Шевченка “Дзвін” З. О. Діденко, заступник голови виконкому обласної Ради народних депутатів А. А. Городецька, заступник голови Ради колегій Руху Володимир Мулява.
… Отже, пам’ятнику — бути!
За пропозицією поета Павла Гірника, яку підтримали більшість присутніх, на цьому святому місці було встановлено щоглу із національним прапором. А наступного дня чиясь жорстока рука підло зламала її. Не буду моралізувати і говорити, що це зробили покидьки. Іншим словом їх не назвеш. Хай судить їх, люди, час, хай покарає їх Бог!
Хмельницька газета “Пробудження” від березня 1991 року опублікувала за прізвищем Павла Гірника матеріал про закладку каменя під пам’ятник Тарасові Шевченку. У переліку виступаючих — депутат Верховної Ради УРСР Анатолій Ткачук, священник УАПЦ отець Олег, який висвятив установчий камінь. Цитуємо за статтею з “Пробудження”:
“На урочистому відкритті було заледь 200 чоловік, а національний прапор, піднятий біля пам’ятного знаку, у ту ж ніч був знищений... Три дні лежав у болоті синьо-жовтий прапор, і не було кому його підняти, оборонити, захистити…”.
У коментарі до події голова проводу і співзасновник першого складу Хмельницького Крайового Руху Павло Гірник повідомив, що прапори на флагштоці кілька разів поновлялися і були зірвані, незважаючи на те, що в інших містах ці жовто-блакитні прапори вже віддавна, тобто з 1990 року, регулярно майоріли.
У жовтні 2017 року були вручені відзнаки Хмельницького міського голови найактивнішим учасникам РУХу, патріотам України, які першими піднімали Український Прапор та боролися за Незалежну Українську Державу. Нагороди вручив секретар міської ради. Почесних відзнак удостоєні Володимир Кузьма, Іван Ваколюк, Володимир Любуня, Микола Бойко та інші. Боротьба за національні символи тривала також у районах.
1988 року в Дунаївцях національний прапор на вершині заводської труби суконної фабрики встановив Павло Гай-Нижник, нині він — доктор історичних наук у Києві.
Державний прапор піднімається на будинках держустанов, посольств, консульств, місій, митниць тощо.
У дні національних урочистостей посольства, місії, консульства вивішують державні прапори своєї країни.
Державний прапор піднімається також при відкритті міжнародних конференцій, врученні міжнародних спортивних призів тощо. Крім державного прапора, існують державні комерційні прапори, прапори військово-морські та ін.
У дні національних свят державні прапори республіки вивішуються на будинках центральних і місцевих державних закладів, підприємств, громадських організацій, посольств, місій і торгових представництв України за кордоном, а також на залізничних станціях, водних пристанях, вокзалах, суднах військового і торговельного флоту, на житлових будинках.
Сьогодні композиція національних кольорів ні в кого не викликає сумнівів і є звичним атрибутом повсякдення українського народу.
Література для вивчення теми:
- Братко-Кутинський Олексій. Феномен України. — Вечірній Київ, 1996.
- Брецко Ф., Дрік А., Майор Л. НЕЗАЛЕЖНА УКРАЇНА. Хроніка державотворчого процесу (1991-2009). — Ужгород: Гражда, 2009.
- Бургон Томас Генрі. Свет Египта. — REFL- book, 1994.
- Гай-Нижник П. Під яким прапором здобувалася й існувала українська державність (Про Державний прапор України на підставі історії та фактів, а не емоцій) // Музеї України. – 2014. – 3 січня [Електронний ресурс] Режим доступу: http://www.museum-ukraine.org.ua/index.php?go=News&in=view&id=9725
- “Городоцький вісник” №28 від 13 липня 2018 року.
- Гречило А. Синьо-жовтий чи жовто-блакитний? Міфи про “перевернутий” прапор 14.01.2014 http://www.istpravda.com.ua/articles/2014/01/14/140850/
- Жайворонок В. Знаки української етнокультури. — Київ: Довіра, 2006.
- Касьянов Георгій. Україна 1991-2007. — Київ: Наш Час, 2008.
- Красносілецький Д.П. Політична конюктура антибільшовицького руху в УРСР у 1920-24 рр.. у збірнику “Збереження національної ідеї…”. — Кам.-Подільський, 2014.
- Місто Хмельницький в контексті історії. Хмельницький, 2016.
- Нагаев Владимир. Герб. Эмблема. Знак: Энциклопедия. ООО Издательство «Астрель» 2008.
- Напіткин Валерій. Символіка Хмельницької області. — 2016.
- Однороженко О. Геральдика князів Остозьких у світлі нововиялених джерел.
- Онкович Г.В. Сторінки українознавства. Київ, 1994.
- “Подільські вісті”. №№16, 18,19, 22, 31, 47; 2018.
- Силенко Лев. МАГА ВІРА. Мудрість української правди. — Львів: Скитія, 2008.
- Савчук Юрій. Міська геральдика Поділля. Вінниця: Континент-Прим, 1995.
- Скальський Василь. На зламі епох. — Городок: Бедрихів край, 2016.
- Смолій В., Степанков В. Українська державна ідея. — Київ: Просвіта, 1999.
- Трембіцький В. Українська державна символіка за кордоном (1918-1924 рр..) Четверта наукова геральдична конференція. Львів, 1994.
- “Україна — Козацька Держава”, упорядник Володимир Недяк. — Видавництво “Емма”, Київ, 2004.
- Хасевич Ніл. Воїн, митець, легенда. — Луцьк: Терен, 2010.
- Шаповал Юрій. Держава. Ілюстрована енциклопедія. — Київ: Балтія-Друк, 2008.
- Шаян В. Українська символіка. — Гамільтон “UNFCh”, 1990.
- Шейнина Я. Енциклопедия Символов. — Аст, 2001.
Валерій Куфльовський, (член НСКУ, м.Хмельницький.