ОБРЯД давньоукраїнських Обжинок, або «ОВСЯНИ ВЕЛИКОЇ»

Обжинкова Громада вибирала з-поміж косарів і жниць найкращих, найвродливіших, молодих, ще й закоханих! Так народжувалась Княжа Пара:

“– Вибираймо Дозорця,

 що косив ще за сонця,

 а тепер не косити,

 тільки Діда носити.

 – Наш Дозорець складненький,

наче місяць ясненький”!

 (Обжинкова Громада з Княжою Парою, що тримає обжинковий вінок, перед ворітьми Господарів співають обжинкової):

 “ – Відкрий, панотче, ворота,

 а наш віночок з золота.

 Відкрий, панотче, нам брами,

а наш віночок з перлами.

Відкрий, панотче, кватирку,

 А наш віночок,як зірка!

 Відкрий, панотче, віконце,

а наш віночок як сонце!”

 – Ой одчини, наш паночку, новий двір

 несем тобі віночка на розвід

Не з золота вінок витий,

 а з густого жита –

 ще із колосистого,

ще із ядренистого…

 – Принесли ми полон ізо всіх сторон:

 і з гір, і з підгір’я на господарське подвір’я”.

 – Дав Пан Біг пожати,

 нового врожаю надбати…

 – Дай, Боже, повозити

 з поля до обори,

 з обори до стодоли,

 з стодоли до комори,

 з комори на ниву

 у щасливу годину!

  (Обжинковий Князь з Дідухом у руках):

 – Як ти мене, Господарю, збережеш,

то на той рік ізбереш,

 із кожного мого колосочка,

 виросте житечка повна бочка.

(Княжа Пара віншує Господарів чи то іменем Купала – бога жнив і достатку, чи то іменем бога Вола-Волосожару):

– Ходив Бог по полю, загубив корону.

 А женички-жали, корону підібрали.

Судив Бог пожати – суди поживати,

в користі і в радості в доброму здоров’ї!

– Дай же вам, Боже,

 на току стогами,

 а в діжі – підходом,

 а у печі – ростом,

а за столом ситтю!

 – Суди, Боже, осені діждати,

 дочок віддавати,

 синів оженити,

 пива наварити –

і нам погуляти!

– Нате ж вам вінець

А нам дайте на танець…

(Господарі супроти Княжої Пари):

 – Ой ясно, де ясне сонце сходить,

 а ще ясніше, де наша пані ходить,

 а ще там ясніш, де наш господар ходить,

 в правій рученці золотий кубок носить,

 своїх женчиків на медівойку просить:

–Наливай-но, господине, золотую чару,

 Повінчай-но, господине, молодую пару!

(Дар Господині – “ясної пані”):

– Я вас віншую зерном яблочним –

 чистим коханням, ще й пожиточним,

щоб з того зерня древа зростали,

 щоб ваші яблуні яблука мали.

 (Дар Господаря – “ясного пана”):

– Я вас віншую зерном пшениці,

щоб ви діждали з нього сториці,

 пшеничне зерня – окраса поля,

най з нього зійде красная Доля.

(Дар за дар! Голос Княжої Пари):

– Майся, мов злото, добра господо,

Хліба і солі вашому роду!

(Голос Господарів):

– На доброму слові гуляйте здорові,

аби у достатку зростали

 і до шлюбного віна дістали.

(Княжа Пара з Господарями, тримаючи обжинковий вінок заводить “вінчальний” танок):

“Зеленеє жито, зелене –

 хорошії гості у мене.

Зеленеє жито женці жнуть.

 хорошії гості в хату йдуть.

 Зеленеє жито, зелене –

хорошії гості у мене.

Зеленеє жито за селом,

 хорошії гості за столом.

 Зеленеє жито, зелене –

хорошії гості у мене.

Зеленеє жито при межі,

 хорошії гості від душі.

 Зеленеє жито, зелене –

 хорошії гості у мене.

 Зеленеє жито ще й овес,

 тут зібрався рід наш увесь”!

(Господарі з Княжою Парою супроти Челяді):

– А чи повна наша горіхова чаша,

хмільним питвом наливана?

 – А так повна, не проллється, не сколишеться!

 – А чи повно д’долу, зерна – у стодолу

воловозом понавезено?

– А так повно, не пройдеться, не об’їдеться!

(Господиня до Челяді):

 – То прошу громаду із Дідом у хату!

В мене – двори метені,

 а столи – застелені,

 а кубки – наповнені,

пирогів напечено,

 і медів насичено,

 і каші наварено…

(Господар до Челяді):

 – Садіть Діда на покуті –

на покуті та й на злоті,

лишіть Діда при барильці –

при солодкій, при медівці

будем Діда частувати

та медівку попивати…

 (Господиня до Челяді):

 – Пийте, женчики, пийте,

лиш мені чарочок не побийте!

Частуватиме Господиня Діда, а разом з ним і всю Обжинкову Челядоньку ліпленими пирогами – обрядовою стравою наших предків. Пиріг в українців – символ Божого Пращура Місяця-Дідуха, а йому наш народ зобов’язаний своїм хлібом насущним. Начинкою до пирогів служитиме картопля і сир, квасоля й горох, капуста й морква, м’ясо і риба, вишні й слива, яблука й груші…

“З жита та пшениці – гарні паляниці,

 Всіх ми почастуєм, ще і затанцюєм.

 Їжте молодці з медом паляниці,

Хлопцям та дівчатам – пиріжечки з маком.

 А старій Тетяні ще й млинці в сметані,

 – Весело гуляйте, нас не забувайте”!

***

* Сценарні матеріали “Обжинкового весілля” обжиті спільно з акторами театру ім. М. Заньковецької н. а. України Григорієм Шумейком та з. а. України Іриною Швайківською і втілені в обряд для делегації Канадських українок 1991 року.

 Ролі виконували:

Господар – н.а. України Григорій Шумейко,

Господиня – з.а. України Ірина Швайківська,

Обжинкова Княжа Пара – “МЕТяни” Ірина Вовк та Роман Гринько,

Обжинкова Челядь – актори Молодіжного Експериментального Театру Аматорів “МЕТА”: Василь Ілечко, Марта Сеньковська, Наталка Куреляк та інші.

За виданням: ІРИНА ВОВК. ЗА НАШИМ ЗВИЧАЄМ БОГА ВЕЛИЧАЄМ: ОСІНЬ. – Львів: Сполом, 2015; 2019; 2024.