Коронавірус вніс свої корективи у життя не тільки нашої країни, але й усього світу. І тепер працюємо «на віддаленні», спілкуємось по телефону, скайпу, вайберу, на платформах ФБ, Інстаграм, zoom…

Але це стосується окремих людей і окремих професій. Ніби нічого не відбувається, взяла інтерв’ю у письменників, у яких вийшли друком нові книги і… Та що ж це відбувається?

Що таке письменник? Це книга! А де місце тієї книги? Правильно, в бібліотеці!

Але ж бібліотеки не працюють, так само як і інші заклади культури. Не працюють? А ось і ні! Працюють, та ще й як! Просто вони перейшли на новий рівень.

Про це і багато іншого мені розповіла генеральний директор Національної бібліотеки України для дітей Алла Гордієнко, до якої я звернулась, аби дізнатись про функціонування мережі українських бібліотек для дітей в умовах світової пандемії.

– Шановна Алло Іванівно, добридень. Неодноразово, на запрошення ваших фахівців я зустрічалась у гостинних стінах Національної бібліотеки з маленькими читачами. Бібліотека щоразу зустрічала мене багатоголоссям, веселим гамором та сміхом сотень дітлахів-читачів і їхніх батьків. Я звикла, що тут завжди багато читають, малюють, співають, декламують, граються, танцюють, майструють…

І раптом – тиша, порожнеча, книжкових поличок не торкаються рученята допитливих дітлахів… А бібліотека завжди вражала масштабами діяльності з популяризації читання в Україні та української дитячої книги на міжнародній арені. А зараз? Як карантин і обмеження позначилися на роботі книгозбірні?

– У бібліотеки, яка звикла працювати з «живим» читачем, формувати самодостатню національно-свідому особистість та викликати позитивні емоції від спілкування з книгою, були грандіозні плани, мрії і сподівання на весну та літо 2020: цікаві проєкти, веселі свята, ігри і розваги, змагання і квести для читачів, рекламні кампанії і виставки, вистави і виступи, концерти, творчі об’єднання…

Коронавірус нашкодив і в масштабі нашої бібліотеки, і в планетарному масштабі. Ми швидко адаптувалися і почати працювати по-новому в непростих умовах. Ми розпочали величезну роботу, щоб бібліотека залишалася невід’ємною частиною життя читачів, наповнивши дитячі оселі навчанням і дозвіллям в онлайн-форматі. «Я цього хочу. Значить, це буде», – казав Генрі Форд. Ми захотіли, закатали рукави і одержали високі результати.

Діти та молодь не звикли довго перебувати в ізоляції. Діти – це не проста аудиторія, ми звикли до них іти, проводити для них офлайн-заходи, відволікати їх від електронних засобів спілкування, від ґаджетів, навушників, віртуальної реальності та електронних книжок. Ми завжди долучали їх до живої друкованої книги, вчили думати і критично мислити. Але даруючи враження, досвід, можливості, паралельно вчили людяності і повазі до тих, хто допомагає дітям на шляху. Часто згадую слова Білла Гейтса з цього приводу: «У моїх дітей, звичайно, буде комп’ютер. Але спочатку вони отримають книги». У сучасних реаліях довелося самовіддано працювати віддалено. Інформаційні технології забезпечили нам багато можливостей для роботи, розвитку і креативу під час карантину.

 

– І які успіхи фахівців бібліотеки?

Наша бібліотека в період карантинних обмежень в онлайн-режимі провела майже 300 заходів різного спрямування. Це і презентації книг, і заняття читацьких об’єднань за інтересами, робота бібліотечного психолога (для дітей і батьків), онлайн майстер-класи, музичні відеоказки, зустрічі на музичній платформі «Слухай своє» тощо.

Лише двома комплексними заходами – 12-годинним онлайн-марафоном святкування Міжнародного дня захисту дітей «Захистимо дітей – збережемо планету» та програмою літніх читань «Здоров’О з бібліотекою навіть і вдома», яка стартувала 1 червня 2020 року, було охоплено майже 200 тис. осіб, а переглянуло і відзначило ці заходи разом із нами понад 20 тис. користувачів.

Заходи за даний період охопили близько 350 тис. осіб. Якщо на початок карантину бібліотека мала майже 4 тис. підписників головної сторінки НБУ для дітей у фейсбуці, то на сьогодні ця цифра становить майже 9,5 тис.

За період роботи в умовах карантину значно зросла і кількість звернень користувачів на сайт та блоги НБУ для дітей.

За лаштунками усіх цих високих показників стоїть самовіддана, часом невидима для людського ока, праця великого колективу бібліотекарів. Крім відділів обслуговування, хочу низько вклонитися і сердечно подякувати за копітку роботу методистам, бібліографам, редакторам, працівникам відділів каталогізування, зберігання та обробки книжкового фонду. Як казав Нікола Тесла: «Ви знаєте приказку «Вище голови не стрибнеш?». Це омана, хибна думка. Людина може все».

Наші бібліотекарі, справді, можуть усе і навіть трохи більше.

 

– І як письменника, і як освітянина мене зацікавив ваш досвід святкування Міжнародного дня захисту дітей онлайн. Розкажіть про це детальніше, будь ласка.

До оголошення пандемії планували відзначити це свято Всеукраїнською ходою дітей, бібліотекарів та правозахисників «Під парасолями!», ідею якої запозичили в Миколаївській центральній міській бібліотеці для дітей ім. Ш. Кобера і В. Хоменка. Та життя внесло корективи.

У рамках святкування відбувся Всеукраїнський онлайн-конкурс дитячого фотомалюнка «Мрійник року», на який було надіслано понад 2 тис. дитячих робіт, активно велося онлайн-голосування, бібліотекарям довелося плідно попрацювати у режимі 24/7. Сотні коментарів, лайків, дискусії та суперечки (як без них)? У результаті ми маємо + 3000 підписників соціальних медіа та чудовий альбом з малюнками маленьких мрійників!

Цього ж дня на головній сторінці Бібліотеки у Facebook з 9.00 до 21.00 год відбувся 12-годинний святковий онлайн-марафон «Захистимо дітей – збережемо планету»: вперше у режимі «наживо» в ефірі пролунало святкове привітання дітям з рідної бібліотеки, яке подивилися майже 1000 відвідувачів.

Родзинкою 12-годинного марафону стала «Година привітань від найкращих друзів бібліотеки». Напередодні бібліотекарі зв’язалися з відомими людьми – палкими прихильниками нашої бібліотеки, щоб записати вітальні відео, а 1 червня у відведений час опублікували 26 привітань від друзів бібліотеки, серед яких народний депутат України Ірина Констанкевич, Уповноважений Верховної Ради України з прав людини Людмила Денисова, заступник міністра культури та інформаційної політики України Світлана Фоменко, Герой України, генерал-майор Ігор Гордійчук, Надзвичайний і Поважний Посол Норвегії в Україні Уле Тер’є Хорпестад, народний артист України Євген Нищук, українська акторка Ірма Вітовська, дитячі письменники Зірка Мензатюк, Леся Воронина, Андрій Кокотюха, Іван Андрусяк та багато інших.

Сердечно вдячна цим людям, небайдужим до бібліотек, читання і дітей, що відгукнулися на нашу ідею та усіляко підтримують наші ініціативи.

До речі, такий формат вже став традиційним: відомі і поважні в Україні люди постійно долучаються до наших онлайн-активностей і спілкування з читачами.

– А які особливості Літніх читань-2020?

– Цьогоріч бібліотечні літні читання «Здоров’О з бібліотекою навіть і вдома!» теж зазнали змін і перемістилися на онлайн-платформу.

Перевага онлайн-формату – в можливості перегляду матеріалу без прив’язки до місця знаходження та часу проведення.

Перелічу лише кілька позицій із запропонованого дітям у програмі:

майстер класи «АРТ-майстерка!», на яких діти вчилися виготовляти цікаві креативні речі і предмети;

цикл інтерактивних відео «Не вір – перевір, або Майстерня критичного мислення для справжніх читачів», де бібліотекарі розповідали неймовірно цікаві факти про книги та їхніх авторів, навмисне допускаючи кілька неточностей і помилок, аби діти могли їх знайти і заробити рейтингові бали;

книжкова реклама «BooK-хвилинка про новинку» – пізнавальні відеоогляди нових книжкових надходжень;

прямі ефіри в Instagram ФАН-клубу читача;

циркові уроки від Ромашки, які дарували дітям радість і позитивні емоції;

тематичні буктрейлери ЦВіК: Цікаво, весело і корисно;

літературна кухня «Смакуємо онлайн»;

літературна ЧОРНА скринька, яка спонукала дітей до пошуку і гри, критичного мислення і логічного аналізу;

цикл навчально-пізнавальних відео «Секрети Книжника, або Як стати Лідером Читання»;

«Казка на ніч» – новий проєкт для дошкільників та молодших школярів із популяризації читання та сімейного єднання;

Музичний міні-livejournal МузON;

серія цікавих мотиваційних відеозвернень від українських зірок «Читай+співай»;

відеопрезентація колекції книжок IBBY – 2019 Особлива Book-хвилинка;

спеціальна рубрика читацьких відеовідгуків «Читач в ефірі» та інші.

Ще одну гарну звістку одержали під час карантину – наш «Казковий трамвайчик» – спільний проєкт Національної бібліотеки України для дітей та комунального підприємства «Київпастранс» – відзначений та представлений Міжнародною Федерацією бібліотечних асоціацій і установ (IFLA) на бібліотечній мапі світу – LibraryMapoftheWorld.

Саме наша бібліотека представляє Національну секцію Міжнародної ради з дитячої та юнацької книги (IBBY) – найвизначнішої міжнародної організації з популяризації читання і книг для дітей у світі. Під час карантину, у травні було оголошено лауреатів найбільших та найпрестижніших нагород у галузі дитячої літератури – Міжнародної премії Г.К. Андерсена – 2020 та меморіальної премії Астрід Ліндгрен.

Наша секція один раз на два роки номінує на ці премії кандидатів від України – дитячих письменників, художників-ілюстраторів, перекладачів.

33 дитини з України у період світової пандемії взяли участь у Міжнародній онлайн-виставці «Ізоляція. Діти, намалюйте себе», а також нині підлітків залучаємо до участі в Міжнародному конкурсі коротких оповідань для юних англо- та франкомовних письменників «Колись у моєму майбутньому» від фонду ЮНЕСКО та Ідрі-Шах «Світові казки» для ВСІХ 12-18-річних дітей світу!

 

– Ой, як усе насичено і так усього багато. А який із перелічених проєктів вважаєте найуспішнішим?

Фан-клуб читача став найпопулярнішим проєктом бібліотечного літа. Це серія прямих ефірів в Instagram, на які запрошуються відомі дитячі письменники. Під час зустрічей ведеться активне спілкування з читачами, є можливість не тільки заробити бали у програмі літніх читань, а й виграти одну з книжок автора!

Спочатку зустрічі з письменниками проводили бібліотекарі. Але формат змінили. І тепер зустрічі проводить наша юна читачка, лідер читання 2019 року – Аня Полегенько (12 років). Як засвідчив рейтинг, дітям набагато цікавіше бачити своїх однолітків серед ведучих програм, до них більша довіра. Показники переглядів та активностей стрімко зросли. Кожен анонс ефіру зриває шквал схвальних дитячих коментарів. За цей час у нашому ефірі вже побували Валентина Захабура, Леся Мовчун, Ольга Войтенко, Ольга Купріян, В’ячеслав Купрієнко, Іван Андрусяк, Галина Вдовиченко, Андрій Бачинський, Оксамитка Блажевська.

 

– Можете назвати кілька дітей – постійних учасників Фан-клубу, які раніше не були читачами Національної бібліотеки для дітей?

Так, звичайно. Наприклад, 12-ти річний Ярослав з міста Червонограда Львівської області. Це хлопчик, який не лише багато читає, а й надзвичайно цікаво розповідає про книги у відеовідгуках-рекомендаціях. Щирий, чуйний, благородний, вболіває за інших читачів…

15-ти річний Даниїл з міста Знаменки Кіровоградської області вважає, що саме наші програми зробили його літо незабутнім, сповненим пригод, хоча й віртуальних.

11-ти річна Анна з м. Новий Розділ Львівської області не пропустила жодного ефіру і завжди надзвичайно активно діяла під час виконання завдань.

Батьки читачів пишуть про мотивацію цього проєкту. Так, матуся найменшої учасниці інтерактивних програм літніх читань – 8-ми річної Настусі з м. Глухова, написала в повідомленні бібліотеці: «Такого ще не було у нас, її рекорд – книжка за вечір. Дуже дякую Вам!!»

Дитячі коментарі до чергового анонсу ФАН-клубу читача books oclock звучать так: «Урааааа! Нарешті! Кожна середа для мене – це щастя!».

 

– У кожній бібліотеці передбачена посада психолога. У вашій бібліотеці загалом діє психологічна служба. Цікаво дізнатися про діяльність бібліотечних психологів під час карантину.

– Психологічна служба у нас була завжди надзвичайно популярна, тому одразу після закриття бібліотеки стала працювати дистанційно на зручних для користувачів платформах: ФБ, Інстаграм, zoom

Наші психологи організували в цей період онлайн-заняття для дошкільнят «Казкарики – на зв’язку»; цикл прямих ефірів з пізнавальними, навчальними та розважальними вправами «Літературна руханка»; тренінги для підлітків від 13 років «TeenagerLife»; індивідуальні онлайн-консультації для батьків; групові онлайн-тренінги «Мамин час» в zoom.

Під час розвивальних занять «Казкарики – на зв’язку» з дітьми дошкільного віку психологи читали казки, вірші, виконували вправи, завдання, руханки та виготовляли нескладні в умовах дистанційного заняття поробки. Під час трансляції діти відповідали на запитання, а батьки у прямому ефірі дублювали їх у коментарях. Після завершення заняття батьки надсилали на сторінку бібліотеки у Фейсбук фото поробок, виготовлених дітьми. Зворотній зв’язок здійснювався через Viber-групу, де батьки мали змогу залишати коментарі та відгуки про заняття, ділитися враженнями дитини та своїми власними.

У такої форми роботи є й свої мінуси. Психолог не може особисто спостерігати за поведінкою і реакцією дітей – учасників заняття, дивитися їм в очі і відчувати настрій, а дитина своєю чергою може взяти участь у занятті лише з допомогою батьків, бо вік не дозволяє їй ще вміло вправлятися з комп’ютером, та й писати вона ще не вміє, тому озвучене дитиною враження передавали на екрані батьки. І це надзвичайно об’єднує родини.

Малюки з нетерпінням очікували на кожну онлайн-зустріч і щиро раділи спілкуванню, хоч і віртуальному. Знаю про це не з чуток: моя трирічна внучка не пропустила жодного заняття, завжди радіє ефірам, залюбки виконує всі вправи і завдання. Якби Ви бачили, як блищать її оченята, коли на екрані монітора з’являється улюблена тьотя Таня (психолог).

Під час онлайн-тренінгу для батьків «Мамин час» мами, не виходячи з дому, мали змогу енергетично зарядитися позитивом; зрозуміти свої потреби; підняти власну самооцінку; побудувати гармонійні стосунки з близькими та розібратися в конфліктних ситуаціях.

На індивідуальних онлайн-консультаціях психологи застосовували різноманітні арт-терапевтичні техніки для зняття тривоги, подолання страхів, які з’явилися під час ізоляції.

Якщо раніше послугами нашої психологічної служби здебільшого користувалися діти і дорослі з мікрорайону обслуговування, то під час карантину в режимі «наживо» охопили користувачів з усієї України.

Інноваційний проєкт «TeenagerLife» (тренінги для підлітків від 13 років) з першої зустрічі мав неабиякий резонанс. Підлітковий вік – нелегкий період у житті дитини і родини. Та підлітки на тренінгах одразу почали розкриватися, довіряти психологу, запрошувати до участі в ефірах своїх однолітків. Можливо тому, що у соціальних мережах існує певна анонімність?

Від дітей і батьків за ці місяці пролунало сотні телефонних дзвінків із єдиним запитанням: «Коли ж нарешті відкриється бібліотека?». Я взагалі щиро дякую усім батькам, які разом із дітьми беруть участь у бібліотечних онлайн-активностях, бо вони – наші найперші друзі і помічники в популяризації книги і читання.

 

– Результати роботи Національної бібліотеки вражають. А наскільки активною була робота обласних бібліотек для дітей в період пандемії? Наприклад, моєї рідної Дніпропетровської?

Результативною під час карантину була діяльність усіх дитячих бібліотек України, і описати її в повному обсязі не вистачить газетної шпальти. Всі зуміли адаптуватися, переформатуватися й ефективно спрацювати!

Зокрема, Дніпропетровська обласна бібліотека для дітей в онлайн-режимі за період карантину надала культурних послуг понад 10 тис. користувачам, відвідування інтернет-ресурсів становить майже 60 тисяч.

На сторінках соцмереж Полтавської обласної бібліотеки для дітей ім. Панаса Мирного медіапродуктами скористалися 40 тис. користувачів (ютуб, телеграм, фейсбук, інстаграм), проведено 116 онлайн-заходів, 17 майстер-класів; створено 80 медіапродуктів, серед яких тізери, комікси, текстові ігри, віртуальні книжкові виставки та перегляди літератури, краєзнавчі замальовки).

Бібліотекарі Херсонської обласної бібліотеки для дітей імені Дніпрової Чайки захопилися створенням відеооглядів та вебресурсів у новій рубриці «Бібліотека рекомендує» – розповіді про книги та читання, літературу рідного краю, ігрові та інтерактивні платформи, актуальні онлайн-конкурси. Один з таких кейсів-відеооглядів створено на замовлення Херсонської академії неперервної освіти і адресовано керівникам закладів загальної середньої освіти та вчителям, які організовують дистанційне навчання учнів та готуються до наступного інтенсивного періоду відновлення навчального процесу.

Крім того, карантинні обмеження дозволили зняти певні бар’єри для професійного навчання. Семінари, тренінги, конференції було перенесено на онлайн-платформи, що дало змогу ширшій аудиторії брати у них участь. Звичайно ж, бібліотекарі цим скористалися! Як приклад – з перших днів карантину в Житомирській обласній бібліотеці для дітей був запроваджений онлайн-проєкт професійного розвитку бібліотекарів, у результаті реалізації якого бібліотекарі пройшли сертифікацію та здобули нові знання і навички.

Львівська обласна бібліотека для дітей розробила «Календар книжкової вакцинації», кілька авторських проєктів-дописів: «Книга з моїм іменем», #моїнайкращі, #моїнайвірніші; надавала щоденну дозу книгопорад у проєкті «Література як мікстура»; систематично виставляла цікаву інформацію на сторінці проєкту «ЕкоБібліотека», який напередодні ювілею бібліотеки «засвітився» на всесвітній мапі IFLA як приклад успішного проєкту для реалізації цілей сталого розвитку.

Від Львова до Донецька, від Хмельницького до Одеси – кожна дитяча бібліотека мала свій власний унікальний і водночас універсальний досвід виходу з карантинної кризи.

 

– Чи зміниться, на Ваш погляд, формат роботи бібліотек України після закінчення карантину?

– Карантин не закінчиться миттєво, і світ уже не буде таким, яким був раніше. Користувачі певний час остерігатимуться збиратися великими аудиторіями у закритих приміщеннях, вільно спілкуватися в масовках, тому «масова робота» зазнає змін, шукатимемо і відкриватимемо нові форми спілкування з читачами, письменниками в реальному часі і просторі, нові методи інформування про книгу та бібліотеку.

Найуспішніші проєкти залишаться в онлайні, інші події стануть більш камерними чи вийдуть тимчасово за межі бібліотеки. Саморозвиток, культурне самозбагачення та самоосвіта допоможуть бібліотекарям швидко надолужити втрачене під час обмежень і впевнено рухатися далі, до нових звершень і перемог.

Під час карантину ми зуміли віднайти й позитивні моменти: нові можливості для навчання, розвитку і творчості. Хоч він і став випробуванням, але ми його успішно долаємо! Сподіваючись на краще, здійснили переоцінку цінностей і самовіддано працюємо далі. Ми гідно виконуємо свою основну місію з популяризації книги та читання, підтримання інтелектуального здоров’я нації.

Ми не стоїмо на місці. Радіємо тому, що деякі обмеження вже знято, що наші читачі після відкриття бібліотек у засобах захисту із додержанням усіх протиепідемічних норм вишиковуються в черги – за барвистими друкованими книжками, оскільки все ж таки традиційну книгу ніщо не замінить на 100%. .

 

– Ваші побажання нашим читачам.

– Відкривайте нові можливості передачі інформації за будь-яких умов, не бійтеся змін і випробувань. І читайте більше гарних книг, бо книга є мозком нації, вона будує державу, несе в суспільство мораль і духовність. І саме книга через креатив, формування критичного мислення та емоційного інтелекту допоможе людині перемогти у боротьбі зі штучним інтелектом. Любіть свою бібліотеку і пам’ятайте слова Стіва Джобса «Єдиний спосіб зробити щось дуже добре – любити те, що ти робиш».

Здоров’я всім, миру, любові й добра.

– Дякую за цікаву розмову. Нових ідей, нових проєктів, успішного їх втілення у життя!

 

Розмовляла

Еліна Заржицька

9