14 липня виповнилося 57 років одному із найцікавіших українських прозаїків кінця ХХ століття Антонові Морговському (14 липня 1957-29 грудня 2001)

НЕ ВСТИГАЮ ВИМОВИТИ СЛОВО
Пам’яті Антона МОРГОВСЬКОГО

Сучасній літературі бракує власних мітів. І це, не дивлячись на те, що яскраві постаті, які цілком можуть стати основою таких мітів, є. Як це не прикро, але цих людей вже немає се­ред живих. Назву декілька імен: Вадим Коваль (1966-1996), Іван Козаченко (1961-1999), Соло­мія Павличко (1958-1999), Іван Іов (1948-2001), Антон Морговський (1957-2001). Найактивні­ше витворюється міт про Соломію Павличко, попри всі суперечності у ставленні до неї при житті, це справді одна із найяскравіших зірок українського літературознавства кінця XXстоліття, її трагічна смерть тільки загострила таємний мітичний ореол навколо життя і твор­чості цієї Особистості.
Прозаїк Антон Морговський, який останні чотири роки життя проживав у Івано-Франків­ську, був менш помітний у літературному про­цесі. Однак за ці роки він написав декілька романів, повістей, “згорівши” від “антонового вогню” напередодні нового 2002 року. Йому пощастило на брата Віктора, який не дав про­пасти рукописній спадщині письменника, і при­ятелів Степана Протока, Олега Криштопу, Івана Ципердюка. Стараннями першого і за матеріальної підтримки брата у видавництві “Лілея-НВ” вийшов роман “Аве, Марія, аве”, що спочатку з якихось причин відкидався цим же видавництвом, надруковано роман “Нелюбов” у журналі “Кур’єр Кривбасу” (2002, Вересень-Листопад) з перед­мовою Степана Протока і післямовою Олега Криштопи, в журналі “Березіль” (2002, №9-10) надрукована повість “Тінь птеродактиля” з передмовою моєю. Роман „Инший“ надрукований 2004 року в журналах „Кальміюс“ та „Перевал“ (підготув роман з рукопису, який передав брат Антона до друку і написав переднє слово я)
Серед  рукописів, які брат Антона пе­редав мені для опрацювання, є декілька ранніх (перша половина 80-х рр) завершених рукопи­сів, які з різних причин не були опубліковані: збірка оповідань і новел “Лекція” (всіх 15 тво­рів, загальна кількість сторінок машинопису 181), сатиричний роман “Мирон Шпак пішов…” (166 сторінок машинопису), переказ Біблії для дітей (Дитяча біблія, 61 сторінка машинопису із додатком Біблійна абетка для дітей: з комен­тарями для дорослих, 21 сторінка машинопи­су). Всі інші рукописи (зберігаються в IIпап­ках) – це чернеткові фрагменти творів, над якими Антон працював останні роки,
Вів Антон також щоденник, однак поки що Віктор Морговський утримується від передачі його в літературознавче користування. Крім того, серед тих рукописів, мені вдалося знай­ти декілька сторінок із заготовками різних сю­жетів, частину з них Антон об’єднав під “шап­кою” “ТЕМА і СЮЖЕТ”.
В останні роки Антон листування фактич­но не проводив, у брата Віктора зберігаються листи Антона до нього, писані наприкінці 70-поч. 80-х рр., в яких ідеться про суто родинні моменти. Жодного стосунку до літератури ці листи, на думку Віктора, не мають. Щось кон­кретніше про них можна буде говорити бодай після фрагментарного ознайомлення.
Рукопис оповідань і новел “Лекція” надси­лався Антоном у видавництво “Карпати” (Ужгород) для видрукування. У папці зберіга­ється відповідь директора видавництва В.Данканича і внутрішня рецензія, написана Ніною Бічуєю. Щодо рецензії, то вона, в ціло­му, позитивна, хоча й зроблено цілий ряд сут­тєвих, фахових зауваг. Рукопис було поверну­то на доопрацювання. Дата на відповіді вида­вництва: 28.12.1989.
Для А.Морговського характерне легке, напівіронічне письмо, насичені діалоги, майже дете­ктивна інтрига, глибоке відчуття життєвої си­туації.
Серед сюжетних заготовок Антона є такий:
“Перш ніж увійти в літературу, вирішив об­рати псевдонім. Не входити ж у святилище, ви­бачте, Петренком, Муперський, Рукавом, Черченком, Чідом?..
Так ніхто й не знає, під яким псевдонімом ҐІ. увійшов у літературу.
Ніхто й не помітив, коли увійшов, коли ви­йшов…
Походив-походив — і п і ш о в”.
Не знаю. Але Антон зробив свій вибір, прой­шов чесно дорогу. Міт про нього буде супере­чливим, бо сам Антон був таким. Але найго­ловніше те, що ВІН БУВ і ЗАЛИШИТЬСЯ в українській літературі кінця XX століття як письменник і людина, що своєю долею, своїм життям ствердила високу правду своєї прози.